Forum

Soyabønner.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 10. august 2010 kl. 16.56

Et 1/2 kg soyamel modsvarer 1.4 kg oksekød, så hvorfor ikke prøve.
Det var et af årets nye temaer her hos mig.
Hvordan er det så gået?
Jo, bønnerne blev sået under fiberdug i maj og spiringen var perfekt.
Ca. 14 m soyabønneplanter på nuværende tidspunkt ca. 60 cm høje og utrolig livskraftige.
De har overhalet de alm. bønner i højde og endelig kan jeg se blomster( se billede ).
Om de så evt. bliver til unge spæde bønnebælge-der efter sigende skulle være lidt af en delikatesse, må følge.
Selvfølgelig har jeg i min iver søgt opskrifter på diverse muligheder, men er faldet over Kamilla Plum´s opskrift.
Ser frem til at prøve den.
Her er et par billeder-dels af planten og af de meget små blomster.
Frøene er købt i Canada.
De er ikke blevet gødet-overhovedet.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 10. august 2010 kl. 16.57

Billede af planten.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 11. august 2010 kl. 14.31

Spændende! Lad os vide hvordan det går. Jeg kunne godt tænke mig at prøve næste år.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. september 2010 kl. 11.51

Her er den første prøvehøst.

Nu skal jeg så bare finde ud af hvad jeg skal bruge dem til!

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asbjørn Hellesøe-Jensen, 16. september 2010 kl. 12.43

Et forslag til anvendelse:

Vi køber dem godt nok frosne hos den asiatiske købmand nede på hjørnet, men det kan umuligt blive ringere af at de er hjemmedyrkede.

Vi overhælder de frosne med kogende vand, lader dem stå et par minutter og hælder så vandet fra igen. Derefter får de en gang citronsaft og lidt havsalt, og så sidder vi og sutter dem ud af bælgene. Det er ren guf. Af og til bruger vi denne snack som grønt tilbehør til sushi.

MVH. Asbjørn

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 17. september 2010 kl. 18.45

Tusind tak for forslaget det vil jeg prøve.

Imidlertid har dyrkningen taget en helt ny drejning idet frøene nu udvikler sig så kraftigt på planterne( nærmest fra dag til dag ), så jeg tror jeg får modne soyabønner at lege med...de fordobler p.t. deres størrelse på 2 dage på trods af vejret.
Det havde jeg slet ikke forventet i vores klima og som sagt er der 14m -der er mere end nok til eksperimenter...
Egentlig kunne jeg godt tænke mig at prøve at lave min egen Tofu
da.wikipedia.org/wiki/Tofu
eller soyasovs, men mere om det hvis det lykkes.

I samme mærkelige gade har jeg også sået Limabønner som er på nordgrænsen hos os, men der er da sat Limabønner af der ligner noget.
Foto senere.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. marts 2011 kl. 0.24

Hej derude i landet. Jeg kunne tænke mig at høre om hvor man i dk. dyrker soya, jeg har nu haft soyabønner de sidste 10 år Bønnerne vokser godt i alm. jord, jeg høster dem ved at trække planterne op med rod når bladene er faldet af, og hænger hele planten til tørre under tagudhænget, senere bliver de bælget, tørret og fyldes derefter i tætsluttende glas, de smager herligt som tilbehør til en middag. Henry G.

Nyt svar til emnet »Soyabønner.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Soyabønner.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider