Forum

Kan man efterårs-så persille?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. august 2010 kl. 19.33

Jeg mener bestemt at have læst, at persille kan sås om efteråret, men kan ikke huske hvor. Husker jeg forkert? Har nogle af jer erfaringer med efterårs/sensommer-såning?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. august 2010 kl. 19.59

Hej Lene
Jeg jeg prøvede i september sidste år. De spirede fint. Men den barske vinter med lang tids snedække udmattede de små spirer, så de for det første skulle hyppes, for smeltevandet havde skyllet jorden væk om rødderne, for det andet var der så få af rimelig størrelse tilbage i de 2 små rækker, at jeg skrottede dem kort tid efter. Især da jeg så, at de selvsåede (frøhøst i okt/nov) klarede sig bedre.

For at få tidlig persille, er det en god ide´at så en række i juni. Det har jeg gode erfaringer med. De kan også sås helt fra marts, hvis jorden ikke er alt for våd.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. august 2010 kl. 22.07

Måske får vi en mere human vinter i år - så man kan da forsøge at så en række i september.

Lykkes det ikke, er det bare ærgerligt - og hvis det fungerer, er det fint!

Jeg har som regel en masse selvsåede planter, som netop har sået sig selv i september, og hvis jeg ikke luger dem væk, fordi de er i vejen, får jeg nogle fine planter ud af det.

Jeg har en plante, som er ved at blomstre nu, og den lægger jeg i et bed, hvor der er plads til persille til næste år...

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. august 2010 kl. 21.39

Tak for svarene. Jeg prøver at så nu - og håber det bedste.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Kror, 29. marts 2011 kl. 16.34

Jeg har mange gange sået persille, men det bliver aldrig stort og kraftigt. Kun små, tynde stilke. Hvad gør jeg forkert.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2011 kl. 18.41

Hvilken planteafstand har du? De bliver pænt store hos mig, hvis der er 10-20 cm imellem dem...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 29. marts 2011 kl. 19.12

Jeg bilder mig ind at denne metode er brugbar-jeg har brugt den i mere end 20 år.

Jeg sår om foråret.

I rillen sår jeg enkelte spredte radisefrø for senere at kunne finde rækken( de bliver spist efterhånden og tynder lidt ud i persillefrøene der er sået ).
Inden rækken bliver dækket til får den en omgang kogende vand ( siges at fremme spiringen -og det synes uden sammenlignende eksperimenter at være korrekt).

Persille trives bedst i lerjord-det samme gælder iøvrigt radiser!
2 års persille går hurtig i stok og er kun brugbar i en kort periode.

Nyt svar til emnet »Kan man efterårs-så persille?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan man efterårs-så persille?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider