Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 3. september 2010 kl. 21.38
Hej. Nogen der kan hjælpe med at bestemme denne æblesort? Den er begyndt at modne nu. Har fundet den i en venindes have og den smager fantastisk. Den er lidt rød i selve kødet.
Skrevet af: Boi Jensen, 4. september 2010 kl. 7.22
Hej Christian
Det er sandsynligvis Discovery.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 4. september 2010 kl. 7.42
Ja, ved at kigge på den side du skrev, kunne det godt se sådan ud. Er discovery et rigtig godt spiseæble, for det her smagte virkelig godt.
Skrevet af: Morten Poulsen, 4. september 2010 kl. 17.12
Vi har også discovery, og ja det må da være et af de mest velsmagende æbler vi har sammen med ananas æblet
Skrevet af: Boi Jensen, 5. september 2010 kl. 9.38
Hej Christian og Morten
Ja - de smager godt og det gør Rød Ananas også, men det med smag er meget mere indviklet.
Jeg mener ikke vi kan sige at ET æble er det mest velsmagende, for det afhænger af tidspunktet og hvem der smager. Smagen ændrer sig hele tiden i frugt fra før de modner og er uspiselige til de nærmer sig det mest optimale spisetidspunkt og derefter bliver ringere, det begynder ofte med lidt melet smag og til sidst er til at smide over højre skulder. Iøvrigt bliver smagen også påvirket af årets gang, sol, vind, vand og ikke mindst det sted, træet har stået, dermed forstået hvilken jord, adgang til vand i undergrunden, eller tilført vand, gødning af enhver art og sådan kunne jeg fortsætte i timevis.
Når jeg holde æbleforedrag - og det sker omkring 10 gange hvert efterår, kan vi ikke blive helt enige om det bedste æble på selve dagen, men vi kan ofte finde 5 der er blandt de mest interessante og 14 dage efter, er det ofte nogle andre, så verden er også på æbleområdet, meget større end de få træer, de fleste har plads til i egen have.
Iøvrigt vidste I, at når der i et frugtnavn sættes "ananas" på, har det den betydning at det intet har med ananas at gøre, men betyder "velsmagende" og vores Røde Ananas, som vi mener stammer fra Tyskland, overhovedet ikke er en kendt sort dernede?
Mine æbleforedrag foregår fra om 14 dage - i Hamburg, se www.apfeltage.info og derefter fortsætter det på Glud Museum 26. september og mange steder i Jylland i oktober og lidt ind i november måned.
Vi ses derude.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. september 2010 kl. 20.09
Hvorfor omtaler man altid RØD Annanas? Mine Annanas er altid rød mod solsiden men ikke helt de andre veje rundt. Er det godt eller skidt? håp
Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2010 kl. 8.02
Hej Hans Åge
Der findes flere "Ananas" æbler og en pære også. Jeg kender i hvert fald 3 sorter - udover Rød Ananas er der Ananas Reinet, der er gul og Ananas Kanel, som jeg ikke har set frugten af endnu, så den kender jeg ikke farven på.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. september 2010 kl. 17.38
Hej Hans Åge
Rød Ananas er en klon af Ananas. Der findes stadigvæk gl. træer af den oprindelige Ananas, som er mindre rødfarvet især på den side, der vender væk fra solen. I mange år har vi haft den opfattelse, at æbler kun kan spises hvis de er røde, men i virkeligheden er der mange af de røde mutationer, som efter min mening har en dårligere smag end de oprindelige mere gule sorter. Sidste år havde jeg en kunde, der kom med 3 ananasæbler. Én fra deres egen have, én fra deres sommerhushave og én fra deres nabos have. Der var ingen tvivl om at der var tale om tre ananasæbler, men der var en let forskel på smagen, som tyder på at der var tale om 3 forskellige kloner af ananasæbler. Selv foretrækker jeg smagen fra den rigtige Ananasæble frem for den Røde Ananas.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bestemmelse af æblesort