Forum

Jordskokker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Rasmussen, 12. september 2010 kl. 9.17

Jeg har set i vores lokale plantecenter, at de har jordskokker i potter, med ca. 30-40 cm top.
Kan det anbefales at plante dem ud nu?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 12. september 2010 kl. 10.25

Hvorfor ikke bare købe nogle friske jordskokker i efteråret og plante dem?? Det er meget billigere og du får en del flere planter...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 12. september 2010 kl. 19.01

Hej Lars
Der er mange forskellige slags jordskokker, og de bliver meget varierende højde.
En typisk højde er dog et sted mellem 1,5 og 3 meter. Derfor synes jeg umiddelbart at 30-40 cm lyder som om de ikke er så udviklede som de burde være på nuværende tidspunkt.
Men som sagt, så kan det jo være en lav sort - de findes også.
Ude i haverne er de nu fuldt udviklede i højden, og de sorter der blomstrer ved vores breddegrader, er nu ved at blomstre af. Umiddelbart vil jeg derfor give Steffen ret, hvis du gerne vil have jordskokker, så køb nogle knolde i supermarkedet, eller få nogen hos naboen eller andre du kender.
Jeg lægger normalt mine knolde i midten af marts. men jeg skal ikke kunne sige om det også kan lade sig gøre at ligge dem nu her i efteråret, men hvorfor ikke, hvis man lader dem være i jorden, så kommer de jo bare igen året efter.

Hilsen Randi

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 12. september 2010 kl. 20.19

Hej Lars

jeg ville også tage en tur forbi supermarkedet og se om de har nogle fine store jordskogger uden al for mange krummelurer på - det er de billigste. Samtidig ved du, at der er en chance for at efterkommerne også er store og fine og dermed nemme og rense.

Det er fint at lægge dem nu.

mvh Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 14. september 2010 kl. 12.09

Jeg ville også prøve at dyrke jordskogger her i det tidlige forår (i det forår som udeblev !) og var defor en tur omkring vores lokale plantecenter. Jeg blev præsenteret for nogle små slatne planter i potter til 48 kr. pr. styk ! Og jeg troede at jeg skulle lave et jordskoggebed, ikke bare en enkelt plante.
Nåh - et par dage efter i et andet plantecenter i det lønlige håb at de kunne fås lidt billigere. Havde ikke jorskogger hjemme, men kunne skaffe til ca. 60 kr. stk.
Så en tur i vores lokale brugs, en hel pose jorfdskogger = 16 kr.
I jorden med dem, og så skete der i øvrigt ikke noget i lang tid. Jeg kom til at tænke på "min lille anemone" som savnede sin fede jord og nok måtte dø.
Men nu står der en hel lille skov af jordskogger på ca 1,5 meter i højden. Og hvad kan man så lære af det ?

Nyt svar til emnet »Jordskokker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordskokker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider