Skrevet af: Jens J., 13. september 2010 kl. 22.53
Hej
Jeg vil bare lige vise et billeder af weekendens tomathøst fra mine frilandstomater. Jeg synes man bliver helt glad af sådan et farvespil.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. september 2010 kl. 6.32
Superflot!
Og herligt at se, at ikke alle frilandstomater er regnet væk, som mine gjorde det...
Har kun en tilbage - en Wild Goldy - som til gengæld fylder omkring 4 m2 nu og stadig vokser!
Skrevet af: Mogens; E., 14. september 2010 kl. 8.54
Jens.
Det er et imponerende syn, du har da også et rigt udvalg. Ingen af alle mine udetomater har taget skade af regn/ruske vejret, men de er også bundet godt fast på en sydvæg. I år når alle de grønne at modne, så der bliver ingen til syltning.
Anja.
Har du modtaget mine frø med posten.
Skrevet af: Bente Madsen, 14. september 2010 kl. 9.13
Det ser godt nok flot ud. Mine har været hårdt ramt af kartoffelskimmel. Hvordan undgår man det. Jeg har ikke tidligere haft tomater på friland, men havde mange ekstra planter i år, så de røg ud i køkkenhaven.
mvh
Bente
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. september 2010 kl. 15.37
Ja tak, Mogens - jeg har fået dem og glæder mig meget til at prøve!
Jeg har endda tilladt mig at dele et par stykker af dem ud til andre nysgerrige...
Og Bente - der er ikke meget at stille op, når skimlen hamrer ned, som den gjorde i august! Jeg smed omkring 10 kg tomater ud - ØV!
mvh
Anja
Skrevet af: Randi Lauridsen, 14. september 2010 kl. 18.28
Hej Jens
Det ser flot ud. Det kunne være interessant at vide hvilke sorter du har, der bliver så flotte på dette tidspunkt.
Hilsen Randi
Skrevet af: Jens J., 14. september 2010 kl. 22.00
Randi: Jeg har 38 forskellige, men jeg kan da nævne nogle af dem.
De gule aflange er Bananna Legs. En tør, kødfuld madlavningstomat der pynter i kurven.
De små gule er White Currant. Meget lækker sød og fyldig omend lidt atypisk tomatsmag. Meget frodig plante.
De store orange og røde er Georgia Straek, Orange russian 117, Anna Russin og Belgian Giant. Alle rigtig god smag.
De pæreformede er Red og Yellow Pear der ikke smager af ret meget.
Skrevet af: Anne-Mette G., 16. september 2010 kl. 7.22
Nej, hvor flot!
Jeg opgav efter 1. forsøg, hvor alle fik skimmel. Det får de også altid i mit drivhus, jeg holdt op med at dyrke kartofler af samme årsag. Hvorfor - jeg lufter ud som alle andre. Nu får man da helt lyst til at prøve igen. Bor du i et kystklima, meget beskyttet? Det gør jeg nemlig slet ikke.
Skrevet af: Mogens; E., 16. september 2010 kl. 8.40
Anne Mette.
Kystklima eller inde i landet gør ikke den store forskel. Dyrk dine tomater på friland op ad en sydmur og hold kartofler meget langt væk og så skal du kun vande tomaterne når de hænger en anelse med bladene. Mange tomatplanter i drivhuse står og sopper i vand og bliver lettere angrebet af skimmelsvamp.
Skrevet af: Gunnar K., 18. september 2010 kl. 13.14
Hej!
Jeg har også haft meget kartoffelskimmel i mine (frilands)tomater i år, og det hjælper ikke meget, at der normalt er lidt tørrere her i Warszawa end i Danmark, når det har været en usædvanlig våd og regnfuld sommer.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. september 2010 kl. 19.53
Hvad pokker kan alle de "lækre" frilandstomater anvendes til når de snart udvikler sig rigtig røde. håp
Skrevet af: J. H., 19. september 2010 kl. 13.55
Ketchup, suppe, henkogte, marmelade, chutney, salsa, sovs, gryderetter, tærter, bruschetta, salater, bagte, ovn-tørrede , fyldte, pesto, pickles, juice... o.m.a.
Kan også fryses - til senere brug.
Skrevet af: Mogens; E., 19. september 2010 kl. 18.59
Hans Åge .
Man kan også spise dem i store mængder direkte fra planterne, og så gavner tomater dit immunforsvar
Tomater er både en supernem spise og en af de bedste kilder til den kraftige antioxidant lycopen, der giver tomaten den røde farve. De indeholder meget A + C vitamin.
Lycopen hører til gruppen af de farvestrålende carotener og fremhæves gennem mange undersøgelser som guf for dit immunforsvar. Tomater beskytter dig også mod både blodpropper og visse kræftformer. Som en lille sidegevinst holder den saftige grønsag også huden ung. Dermed er der lutter fordele ved at spise tomater.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. september 2010 kl. 21.11
Jeg spiser 3 stk. hver morgen til min morgente og 3 stk. rugbrød og hårdkogte æg, det er lige før jeg ikke savner de mar. sild jeg normalt spiser til teen og avisen. Jeg kan ikke sove længe når jeg kommer i tanke om det. Jeg har heller ikke været syg eller intaget medicin i mange år, Mogens. Ikke en gang forkøelse. Jeanet, hvorledes holder sig de sig som frosne, og bruges de bare alm. til den tid. Måske også bare som til teen nu? Selvfølgelig spiser jeg ind imellem også gryn og øllebrød jævnligt. Men jeg er spændt. Jeg er fra -31 og min energi (ikke lyst) går efter hånden mere på at filosofer over hverdagen og livet, ude i havestolen
håp
Skrevet af: Jens J., 19. september 2010 kl. 22.00
De fleste af mine tomater går til tomatsalat. Endten den klassiske med snittet løg og teta eller også skåret i mindre stykker og blandet med hytteost forårsløg, hvidløg og salt+peber. Ellers bliver det også brugt til madpakker og tilbehør ved frokost samt bare at spise som snack.
Madlavningssorterne kommer i div. varme retter.
Vi får stort set tomat på den ene eller anden måde hver dag i sesonen. Det er bare dejligt!
Skrevet af: Jens J., 19. september 2010 kl. 22.41
Anna-Mette: Jeg glemte helt at svare dig.
Jeg bor på Als, ca. 500 meter fra havet, så ja, det er nok rimeligt beskyttet. Vi ungård ofte den tidlige/sene nattefrost.
Selve palnterne har stået så de får sol hele dagen, men ikke op at en mur (da vi desværre ikke har en sydvandt mur med sol på).
De har stået langs indkørslen med et levende hegn på nordsiden og en lade lige på den anden side af indkørslen. Som man kan se på billedet falder ladens skygge dog kun på vejen og ikke over på tomaterne.
Placeringen er ikke helt optimal. Jeg ville ønske jeg havde en sydvendt mur, men man kan jo ikke have alt.
Skrevet af: J. H., 20. september 2010 kl. 6.42
Hans Åge, de frosne bruger jeg kun til varme retter, henover vinteren. Nedfryser mange kilo hvert år, fordi vi høster flere, end vi kan nå at spise friske - selvom der også foræres væk.
Jeg har ikke prøvet at tø èn tomat op, til brug på f.eks en rugbrødsmad, men forestiller mig, at den ville have den nogenlunde samme konsistens, som et optøet jordbær.
Igår fik børnene tomatsuppe til frokost, med suppehorn til. Det var fra sorten `Krydder` - en smagfuld, sprød og saftig cherrytomat og vores absolutte favorit. Kan varmt anbefales :)
Skrevet af: Jens J., 22. september 2010 kl. 1.01
Hej Jeanet
Hvis du er interesseret kunne jeg godt tænke mig at bytte et par tomatfrø med dig. Den der Krydder lyder jo fristende. ;o)
Det er vel ikke en F1-hybrid?
Hvis du sender en mail til jcjessen snabel-a gamil.com kan jeg sende min tomatføliste retur. Det kunne jo være der er nogen der frister dig.
Skrevet af: Jens J., 22. september 2010 kl. 1.02
Det skulle være: jcjessen snabel-a gmail.com
Skrevet af: J. H., 22. september 2010 kl. 8.04
Hej Jens.
Jeg tager frø fra kryddertomaterne hvert år, og det kommer der, det samme lækre høstresultat ud af, hver gang :)
Er sikker på du ikke vil fortryde forsøg med denne sort.
Jeg har prøvet så mange forskellige sorter gennem årene, selvfølgelig ikke dem alle, men er indtil nu kun stødt på èn favorit mere: Bøf Marmande...
Iår prøvede jeg f.eks. også den ellers lovende: Black Plum... flot i udseende, men sikke en skuffelse. Smagløs, tør og meget melet. De ligger nu i fryseren - måske de alligevel kan anvendes til noget smagfuldt til vinter - om ikke andet tilsat en masse krydderier :)
Sender dig en mail senere. Vil meget gerne se din tomatliste og lægger nogle krydder-frø til tørre, til dig :)
Skrevet af: Jens J., 22. september 2010 kl. 10.55
Jeanet: Det lyder rigtig godt!
Skrevet af: Pia Østerfelt, 22. september 2010 kl. 20.13
Hej Jens
Hvor ser det fantastisk godt ud!
Hvad er navnet på din hvide bøftomat i kurven? Jeg har nemlig en plante som giver hvide bøftomater, som ligner dine meget, men jeg kender ikke navnet dem.
mvh Pia
Skrevet af: Jens J., 22. september 2010 kl. 21.41
Den hvide bøftomat hedder Great White og den smager forbavsende godt.
Planten har indtil videre kunne kun klare at mod 2 tomater, men de var så til gengæld store. Den i kurven er på ca. 700g og den anden var på 850g. Der sidder ca. 10 grønne tomater tilbage på planten på størrelse med golfbolde. Jeg tvivler på de når at modne.
Skrevet af: Pia Østerfelt, 28. september 2010 kl. 15.12
Hej Jens
Tak for svar! Det kunne meget vel være Great White. De er nemlig meget velsmagende, som du skriver. Mine er dog ikke helt så store - de vejer ca 300-400 g og har vel givet 4-5 på hver plante. Mine gror i drivhuset, hvor jeg ikke har vandet siden en gang først i juli. Derfor er de måske noget mindre end dine?
Jeg lægger også lige et lille blærebillede ved. De hvide bøffer gemmer sig godt nok lidt under alle de andre herligheder, men kan liiige skimtes.
Skrevet af: Jens J., 28. september 2010 kl. 22.07
Hej Pia
Ja, det ser sandelig også flot ud.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Billede af mine frilandstomater