Skrevet af: Lotte Nielsen, 15. september 2010 kl. 9.25
Jeg var så uheldig at min nyttehave / køkkenhave druknede i den megen regn der kom i sommer, og stod under vand i ugevis, det var så slemt at størstedelen af de grøntsager der ikke allerede var høstet simpelthen rådnede. Vandstanden hvor det var værst gik op til midten af mine kapillærkasser... Jeg opgav at gøre noget og vendte først tilbage for et par dage siden, og har nu fået at vide at en del af problemet sansynligvis skyldtes en brønd i nærheden der ikke var blevet renset op i årevis. Det er nu blevet gjort, og vil blive gjort hvert andet år fremover, det giver mig håb om at næste år bliver bedre, havde ellers overvejet at opsige lejemålet. Nu er det så jeg spekulerer på om jorden er blevet skadet af den omgang, der er jo noget med at vanddrukken jord ikke er godt til visse planter, handler det om kemi eller struktur? Den er ret leret. Jeg har planer om at fræse køkkenhavestykket til foråret, og tilføre hvad jeg nu kan få fat i af kompost, grus og plantemateriale for at forbedre den.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. september 2010 kl. 16.36
- du bør grave haven i løbet af vinteren- så vil frosten fryse knoldene i stykker og du får en bedre struktur ( hvis du fræser falder jorden yderligere sammen ) og tilføre det du ellers har tænkt på -
M.M.
Skrevet af: Clara Andersen, 16. september 2010 kl. 0.10
Hej Lotte
Uf, jeg ville også flygte efter sådan en omgang. Godt du fik renset den brønd, så kan du tænke på det som et engangstilfælde. - Mogens har ret, ikke fræse, men grave eller endnu bedre blot løsne jorden med greb i en halvtør periode, ikke nu, hvor jorden er dyngvåd. Det vil hjælpe på strukturen. Gode næringsstoffer bliver skyllet ned af vandet, så der skal nok mere gødning til næste år, værre er det ikke.
Grus ville jeg ikke komme på. Måske sand, men det er vist ikke ligegyldigt hvad slags. Strandsand er der salt i. Er det mon bakkesand, der er bedst ?? Vigtigere er at skaffe så meget til jorddækning til vinter som muligt: hækafklip, græs, halvt omsatte dele fra kompost, noget fra naboer, stjæl lidt fra stauder osv. og pyt med, at du skal rive kviste væk til foråret. Det er humus, jorden trænger til nu, så der kan komme liv i den igen. Så skal den nok selv klare det.
Hilsen Clara
Skrevet af: Lotte Nielsen, 16. september 2010 kl. 8.01
Jeg ved godt det ikke er så godt at fræse og ville også hellere grave, tror bare ikke jeg når det fordi jeg er i gang med sidste år af et studie og kan se frem til en ret anstrengende vinter, og et ekstremt travlt forår. Jeg vil også inddrage et stykke jord hvor der i mange år har stået stauder m.m. og skal have fjernet nogle gamle buske. Så det er et kompromis som jeg håber på at kunne rette lidt op på de kommende år. Den brønd der måske har været årsag til problemet, eller i hvert fald en del af det, er en kommunen skulle have passet, hele nyttehaveområdet er kommunens og vi lejer jorden. Men der bliver ikke brugt mange penge på vedligeholdelse disse år....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Har min jord taget skade…?