Skrevet af: Asbjørn Hellesøe-Jensen, 16. september 2010 kl. 12.36
Hej,
Jeg har nogle solbær-, ribs- og stikkelsbærbuske, som jeg gerne vil flytte. De er forholdsvis store, de største vel ca 1 meter høje.
Hvordan klarer jeg det på den mest fornuftige måde? Forestiller mig at vente til de har smidt alt løvet, og så grave så meget rod med som muligt. Men er lidt i tvivl om hvorvidt de skal skæres tilbage lidt eller meget osv. Samtidig vil jeg jo også gerne have mine bær næste sommer, men er klar over at det nok forringer udbyttet en del.
MVH. Asbjørn
Skrevet af: Randi Lauridsen, 16. september 2010 kl. 13.36
Hej Asbjørn
Jeg flyttede mine solbær for et par år siden.
De blev flyttet i november, så er man rimelig sikker på at de er så meget i hvile som muligt.
hvis ikke du har beskåret i år, så vil det nok være en god ide, at skære de ældste grene væk ved basis (måske ca. 1/4 af busken). Så meget rod som muligt - ja bestemt.
Du skal forvente et ringere udbytte, men de vil dog sandsynligvis give noget.
Når du flytter i November, er der ikke behov for så meget efterfølgende vanding. Alt efter vejeret, skal de måske have vand et par gange i løbet af vinteren.
Men tidligt i foråret skal du begynde at vande jævnligt, da solbær er noget af det første der danner knopper.
Held og lykke med det.
Randi Lauridsen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Omplantning af bærbuske