Skrevet af: Henrik Krølle, 20. september 2010 kl. 14.20
Hej, jeg håber i vil bære over med en absolut nybegynder indenfor plantepleje.
Jeg har læst en del herinde den sidste tid, og fundet svar på mange af mine spørgsmål i tidligere indlæg, men der er stadig nogle spørgsmål som nager mig nu her hvor sommeren går på hæld.
Jeg håber, at jeg kan spørge om forskellige ting i samme indlæg, trods at det vedrører forskellige arter...
Hen over sommeren har jeg fået etableret en lille "urtehave" i krukker på min altan. Foreløbig har jeg rosmarin, timian(x3), purløg, løvstikke.
Jeg har bevidst valgt flerårige urter, selvom jeg ikke har plads til at tage dem ind i lejligheden for overvintring - har i nogle gode ideer til frostsikring af planter i krukker?
Jeg læste et sted, at løvstikke visner helt ned om vinteren? Hvis det passer, så kan man vel ligeså godt høste alle blade inden det sker? Hvornår begynder nedvisningen, kan man sige noget om det kaldendermæssigt, temperaturmæssigt eller andet?
Skal timian klippes tilbage? Skal det ske om efteråret eller bare inden foråret sætter ind? Jeg har en vulgaris med nærmest nåleagtige blade og grenede stængler, samt en "citrodorus" og en "mother of thyme", som begge er mere kravlende med bladagtige blade og tynde bløde stængler - er der forskel på forholdsregler for vulgaris'en og de andre?
Rosmarinen er stedsegrøn? Er der noget man skal gøre inden vinteren sætter ind, eller er det "bare" at frostsikre den og så vokser den videre næste år?
Purløgen, skal man "høste" alt over jorden inden vinteren, eller blot lade det man ikke får brugt stå og passe sig selv?
Ud over de ovenfor nævnte, vil jeg gerne have oregano, fransk esdragon, og nogle mynter, men årstiden taget i betragtning, så bør jeg vel vente med yderligere udvidelser til planteskolerne har store flotte planter næste forår?
Er der noget man skal tænke på mht. høst/beskæring/vinterklargøring af disse?
Der findes forskellige oregano'er, ikke sandt? Er der nogen bestemte, i kan anbefale?
Og mynter er vist tilsyneladende et helt kapitel for sig selv, men hvis der er nogle bestemte mynter, som i ikke synes at jeg må snyde mig selv for, hører jeg også gerne om dem :-)
Det blev vist et lidt langt indlæg, jeg håber som sagt at i vil bære over med en asfalt-cowboy, der har set lyset i grønne spiselige vækster :-) Jeg vil være taknemmelig for alle svar, indspark, råd og tips vedr. ovenstående spørgsmål.
/Henrik
Skrevet af: Anne-Mette G., 22. september 2010 kl. 7.27
Hej
Stil evt dine frostsikre potter i en stor kasse og for med grangrene, så det stikker op. Holder kulde og blæst ude, men ikke i en vinter som den sidste. Det ser bedre ud end bobleplast. Det er som regel ok at vente til efter jul, hvor man så kan få fat i masser af grangrene. Undtagelsen var sidste vinter, hvor de fleste haveejere måtte vinke farvel til de frostfølsomme planter, der ikke tålte den lange frostperiode.
Dværgoregano er ikke lille, men den er god.
Køb fransk esdragon til foråret. Den er ikke så froststabil.
Du kan låne bøger om krydderurter på de fleste biblioteker. Prøv f.eks. dem af Anemette Olesen.
Pebermynte, som er stærk og god og ellers så duft dig frem. Sjov er eau de cologne mynte, mest pga duften, den er nok ikke så god til andet. Nogle mynter dufter af meget og smager af lidt.
Lad bare purløgene være - eller stil lidt ind i køkkenet. Løvstikke skal helst høstes om foråret, hvor den er lækker. Jeg bruger den kun der. Og fryser aldrig noget ned, synes ikke om frosne krydderurter.
Rosmarin er stedsegrøn og overlever som regel, med ovennævnte forholdsregel. Den kan du nippe af det meste af vinteren, men den er bedst om sommeren. Du kan også let tørre lidt af denne herlige krydderurt, til flæskestegen eller svinekød er rosmarin eminent.
Endelig skal du kun klippe timian let ned lige efter blomstring. Det er ikke en god ide at gøre det nu.
Held og lykke med overvintringen - planter fryser mere om rødderne når de står i potter, så de er altså mere udsat på din altan.
Skrevet af: Henrik Krølle, 22. september 2010 kl. 22.49
Godt tip, genbrug af julegran til isolering (tænker grankviste?) under og rundt om krukkerne og en slags "læhegn" af grangrene op omkring planterne - det må være planen. Så skal jeg bare finde en kasse eller to, der ikke er for grim, med plads til potterne+isolering.
Og tak for rådene om planterne :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sæsonafslutning