Forum

Æbler og nattefrost?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 15. oktober 2010 kl. 11.00

Tåler æbler (Ingrid Marie) temperaturer omkring frysepunktet.
Varsel om 0 grader i nat. Skal jeg skynde mig ud og få dem ind?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. oktober 2010 kl. 12.01

Hej Lene
Det er på høje tid at få plukket æblerne. Det burde du have gjort for 14 dage siden, hvis de slap ved et kort drej af æblet.
Holdbarheden af æbler forlænges hvis de plukkes før fuld modenhed, men bare få dem plukket nu, så har du reddet situationen.
Enkelte sorter tåler en del frost, men Ingrid Marie bør plukkes i første uge i oktober i et normalt år.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 15. oktober 2010 kl. 18.47

Kære Lene
Du kan godt slappe af. Æbler der sidder på træerne tager ingen skade af, at temperaturen kommer ned omkring frysepunktet eller en grad under en enkelt nat. Jo længere tid æblerne får lov at modne på træerne, desto mere intens smag.

Til Boi
I år er ikke noget normalt år, de fleste æblesorter er i store dele af landet 14 dage senere på den end normalt. Hvis ikke æbler kan tåle frost på træerne er det mange tons, der skal kasseres i vore frugtplantager hvert år. F. eks, så kan en sort som Golden Delicius sidde på træerne et stykke hen på vinteren og det bliver den bestemt ikke ringere af. Mine Ingrid Marie bliver først plukket i slutn ingen af næste uge, selv om de lover ned til 4 graders frost.

Jeg skylder måske at sige, at jeg er uddannet frugtavler.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. oktober 2010 kl. 18.31

Måske der er forskellige traditioner alt efter, hvor i landet man bor.
Jeg valgte at lade æblerne sidde, da de ikke er helt plukkemodne. Jeg synes, det hele er sent på den i år. Også masser af umodne brombær!
Tak for svarene.

Nyt svar til emnet »Æbler og nattefrost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbler og nattefrost?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider