Forum

Spirende hvidløg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Gaarde, 2. november 2010 kl. 11.17

Hej
Jeg satte 10. okt. hvidløg og regnede ikke med at se noget til dem før til foråret men nu har de 10-12 cm grønne toppe - kan løgene stadig klare vinteren eller skal jeg sætte nye?
Venlig hilsen Lisbeth

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. november 2010 kl. 18.25

Hej Lisbeth Gaarde

Om dine hvidløg kan klare vinteren - tja, det kommer jo an på, hvordan den bliver.....
Barfrost og vindpåvirkning kan jo være skrappe ved de overjordiske dele af planten. Jeg har erfaring for, at det går godt selv om toppen bliver "svedet af" - det varer blot lidt længere tid om om foråret, før det tabte er indhentet.
Så gør enten ingenting eller sæt lidt gran / andet lægivende ned omkring bedet - og vent og se, om ikke du får fin hvidløgshøst alligevel.

Hvis du har mulighed for at sætte et ekstra hold hvidløg nu, så prøv det - det vil give dig et godt sammenligningsgrundlag og vigtige erfaringer til de kommende års hvidløgsavl.
Selv om jordtemperaturen nu er ved at være lige i underkanten til spiring og rodudvikling, så kan der jo godt komme en mild periode i december som giver mulighed for tilstrækkelig etablering til at hvidløgene er klar til at begynde væksten for alvor i marts / april.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. november 2010 kl. 18.57

Hmm, jeg satte ca 80 hvidløg midt i okober. Der er intet sket, Sidste år satte jeg endda nogle så tidligt som sidst i august, de kom heller ikke op før sneen havde dækket jorden.
Tilgengæld var de ca 5cm over jorden da sneen smeltede i foråret.

Måske har du bare været uheldig.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 3. november 2010 kl. 15.34

Jeg satte sidste efterår hvidløg, der også nåede at sætte lange grønne spirer inden vinteren. De overvintrede fint - måske sneen har hjulpet- og blev de største jeg endnu har høstet. Jeg har aldrig oplevet, at de er gået ud, selvom jeg er temmelig sløset med hvornår jeg får dem sat. Måske jordbundsforholdene også har betydning.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 3. november 2010 kl. 18.32

Jeg satte hvidløg om efteråret for 3 år siden og jeg har faktisk haft "glæde" af dem siden. Nu kommer der hvert år hvidløg op, også steder, hvor jeg ikke har sat dem! Vinteren synes bestemt ikke, at genere mine hvidløg- og det er bare fed fra hvidløg fradet nærmeste supermarked(nu håber jeg ikke, at jeg er medskyldig i at importere slemme plantesygdomme).

Nyt svar til emnet »Spirende hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spirende hvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider