Skrevet af: Kim Boonta Longchin Jakobsen, 13. november 2010 kl. 8.37
Hej med Jer.
Jeg vil gerne vide helt nøjagtig hvordan man dyrker kartofler.
1. hvordan får man dem til at spire, er lidt forviret over det jeg har læst, skal der være mørk eller lyst ? og SKAL der absolute være koldt ? (jeg bor nu i Thailand så det kniber lidt med kulden i mit område)
Min jord er altid varm så det skulle jo ikke være et problem med årstiden, men jorden er meget leret og rød så derfor har jeg smit et ordentligt læs sand der på, i håb om at det vil gøre den mere med gørelig.
2. Men hvor langt skal kartoflerne ned ? og hvor langt skal der være i mellem dem ?
3. Hvor lang tid går der før man tager dem op ? og hvordan skal planterne passes ?
Det var så lige de 6 spørgsmål jeg have ang. kartofler lige nu og her, på forhånd Tak.
Mvh Kim
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. november 2010 kl. 9.00
Hej Kim -
prøv at bruge søgefunktionen øverst til højre - der ligger mængder af viden rundt omkring i trådene.
Det lyder spændende med kartoffeldyrkning i et varmt klima - jeg har ingen idé om, hvordan det kan fungere, men det er da værd at prøve!
mvh
Anja
Skrevet af: Kim Boonta Longchin Jakobsen, 13. november 2010 kl. 9.59
Hej Anja.
Tak for det hurtige svar, men det var nettop forde jeg læste noget her inde at jeg blev temmelig forviret over specielt spiringen, om det nu skulle være lyst eller mørkt freks. er der åbentbart delte meninger om :-) men jeg prøver mig frem, Tak.
Mvk Kim
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. november 2010 kl. 10.40
Jeg plejer kun at have omkring 10 kartoffelplanter, så jeg spirer dem ved at plante dem i potter på ca. 1 liter. De bliver plantet ud, når de fylder potten ud med rødderne. Jeg planter dem i riller på ca. 25 cm dybde, men dækker dem ikke helt til - lader ca. 5 cm være over jorden, og så bliver de hyppet 2-3 gange og får derefter lov til at vokse.
Det fungerer for mig på den måde - men kun fordi jeg har så få planter. Hvis jeg skulle dyrke mange, ville jeg nok forspire dem i flade kasser eller æggebakker og sætte dem, når de havde nogle gode spirer...
Skrevet af: Lilium J., 13. november 2010 kl. 15.29
Jeg tror ikke du behøver at forspire dem i det klima-problemet er nok nærmere at have vand nok!
Du lægger dem ca. 1 spadestik nede med ca. 30cm imellem planterne.
Optagning formentlig efter et par mdr., men har aldrig prøvet at dyrke kartofler i Thailand og jeg tror de gror stærkt!
Skrevet af: Kim Boonta Longchin Jakobsen, 13. november 2010 kl. 15.49
Hej Lilium .
Det lyder rigtig godt og vand er ikke noget problem, hvis du har set nyheder den seneste måned har vi faktisk haft så meget vand at det har kostet over 19 menneske liv, så det har vi sørme nok af.
Men de kartofler man normalvis kan købe her er fra nord Thailand hvor det kan blive rigtigt koldt om vinteren, jeg bor i nord-øst hvor det normalvis kun kan falde til max 10g om natten i vinter perioden som er nu og ind til sidst i jannuar om om dagen er det lige som en varm dansk sommer.
Jeg var mere bekymret for den lerede jord, og der er ingen her omkring der har kartofler, men det behøver jo ikke at betyde at det ikke kan lade sig gøre, da de jo kun spiser ris her så det kunne være grunden til manglen på en god kartoffel :-))
Men mange tak for svaret.
Mvh Kim
Skrevet af: Lilium J., 13. november 2010 kl. 17.37
Ja, jeg kender jo kun til Phuket hvor der er djævelsk varmt og vidunderligt i januar-februar( har været der 5 gange).
I år skal jeg dog til Krabi i februar-skal jeg tage nogle gode læggekartofler med ?
Raja var bare fantastisk og holdt alt hvad der var lovet om skimmelresistens.
Skrevet af: Kim Boonta Longchin Jakobsen, 14. november 2010 kl. 2.01
Ja det kunne være dejligt med nogle danske kartofler, der er nu en gang ikke noget som danske kartofler, men der er det svære temmelig langt til Krabi her fra hvor jeg bor, jeg bor i en lille landsby som høre under Pakham kommune og Buriram amt,
Men jeg har selv boet i Phuket i et år og har flere gange været et smut i Krabi, men når du tager til Krabi tager vi til en Ø som heder Kho Mak den ligger nede på øst kysten og høre under Trad kommune, alle de små Øér der ligger nede i det område kan jeg varmt anbefale, der er Ko samet, ko kood og så ko chang som er Thailand´s næst største Ø det her er blevet vores faste ferie sted : www.kohmakcococape.com/index.php?lay=show&ac=article&Ntype=1&Id=539141885 rigtig dejligt ferie paradis med en bred vifte at forskellig artet indkvarteringer og pris klasser.
Nå men god fornøgelse til feburar.
mvh kim
Skrevet af: Lilium J., 14. november 2010 kl. 18.32
Tak Kim-det vil jeg overveje.
Til dem der endnu ikke har været i Thailand kan det stærkt anbefales. Hvis man skal nå nærmere paradis vil jeg gerne vide det.
Dejlige venlige mennesker, vidunderlig mad,ubeskrivelig natur og temperaturen er bare helt OK ( efter 1-2 dage )..
prisniveauet er som at tage til Mallorca i 60èrne...
Skrevet af: Lasse Møller, 12. august 2012 kl. 5.55
Hej Kim
har låst om dine problemer med kartoffeldyrkning i Thailand , jeg har prøvet det i Sakhon nakhon og resultatet var ikke så godt her er for varmt
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler