Forum

Porrer stadig på roden

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 20. januar 2004 kl. 11.11

I denne uge er det vel ikke tanken om en mild vinter, som trænger sig allermest på.

Ikke desto mindre frister hovedparten af mine uspiste porrer fortsat tilværelsen på roden. Det har de bestemt ikke taget skade af, selv om de har deres rødder sølet ind i en fed lerjord.

Jeg har anbragt en mindre portion i en seng med hengemte og visne blade som både madras og dyne. Depotet er forsynet med et velisoleret låg.

Konstruktionen skyldes mere hensyntagen til min egen magelighed end porrerne. Planterne kan sagtens tåle frost, men det er besværligt at høste dem, når rødderne er som limet til en frossen jord.

I øvrigt har jeg kun registreret et meget begrænset antal stokløbere i mit porrebed.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 20. januar 2004 kl. 13.22

Mine porrer plejer også at klare sig fint under jorden – ovenfor bliver de gerne gnavet ned af harer ØV! Når vinteren bliver kold nok går de til angreb...

Det er nok de største skadedyr målt i kilo min have kan præstere.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. januar 2004 kl. 13.59

Mine sommer – og efterårsporrer har klaret sig forbavsende længe i min have i år i forhold til den kulde, vi allerede har haft. Når det igen giver tø, tror jeg dog de er færdige og vil lægge sig slattent hen ad jorden og bede om at komme på komposten.

Men så står der heldigvis stadig et par rækker vinterporrer af sorten Siegfrid, som plejer at overleve stort set alle vintre.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. februar 2004 kl. 13.32

Det kunne være lidt sjovt – og nyttigy – her efter frost og sne at høre, hvordan porrerne ser ud i haverne nu. Hvilke sorter står stadig grønne og pæne, hvilke kan stadig bruges, og hvilke er blevet helt smattede og ubrugelige.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 7. februar 2004 kl. 5.59

Jeg har noteret mig, at der ikke er problemer med de porrer, jeg har stående på roden.

Hovedparten er Siegfred Frost, men der er også andre sorter.

I øvrigt troede jeg længe, at man altid kunne typebestemme sin porre ud fra farven på toppen.

Jeg mener fortsat, at sommerporre-toppen er sart grøn, men tilsyneladende behøver toppen ikke at være over i det blågrønne for at sidde på en vinterporre.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. februar 2004 kl. 11.16

Jeg har lidt samme problem, da jeg ikke har fået skrevet ned for de enkelte rækker, hvilke sorter det er. og de har ca. samme bladfarve. Men jeg kan se, hvor vinterporrerne er, da de har et kortere skaft.

Jeg bruger de sidste gode efterårsporrer i øjeblikket, men en del af dem har frosten gjort det af med. Men så er der nogle rækker Siegfried Frost, som ser fine ud. Der er jo også ca. halvanden måned, til de begynder at gro og sende blomsterstilk op.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 25. april 2004 kl. 22.24

Høstede et par af de sidste vinterporer i går, jeg tror også de er Sigfried, de var fine, de sidste ca. 15 stk står stadig i højbedet og ser flotte ud. De er ikke begyndte at sætte blomst endnu, men jeg overvejer at lade en del af dem gøre det, alene af den gund at de er smukke at se på med deres blålilla stive bladspidser.

Tina.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Strunge, 20. maj 2005 kl. 12.43

Jeg har høstet sommerporre i marts måned 2005, det har klaret bået frost og sne, kvaliteten er stadig helt i top. Der er ingen af mine porre, der er blevet smattede, eller på anden måde har taget skade.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. maj 2005 kl. 17.30

Kære Knud Strunge

Kan du huske hvad din sommerporre hedder. For den vil jeg gerne prøve. Har du sået direkte og hvornår, eller har du udplantet.

Hilsen Karna Maj

Nyt svar til emnet »Porrer stadig på roden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Porrer stadig på roden

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider