Forum

Jordbær planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristina Christiensen, 1. januar 2011 kl. 16.25

hej med dig

jeg har sidste efterår plantet nogen jorbærplanter i potter og sat dem til at over vinter i drivhuset....
men hvornår skal jeg sætte dem i jorden???
er lidt i tivl.

mvh kristina

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. januar 2011 kl. 10.42

- når jorden er tøet op -
MM

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. januar 2011 kl. 11.01

Jordbærplanter skal plantes ud på friland i juli-august, evt. start af september. Jordbær er fuldt hårdføre og har det fint på friland. Eneste grund til at have dem i drivhuset er, at man kan få tidligere jordbær i drivhuset.

Jeg vil ikke udplante dem, førend foråret er her. Ellers risikerer du, at planterne skubbes op af jorden af de sikkert mange frostperioder, vi kan risikere at få frem til engang i marts. Planterne vil jo ikke kunne få rodfæste i jorden, førend foråret kommer og rødderne begynder at vokse.

Jordbærplanterne kan imidlertid begynde at udvikle sig i drivhuset, hvor klimaet er lunere, allerede her i januar kan temperaturen komme op på 10° på en solskinsdag. Til gengæld udsættes planterne for massive temperaturskift - lige nu er der frost om natten. Det betyder at jordbærplanterne konmer længere frem i udvikling, end hvis de stod udenfor. Og derfor kan du ikke udplante dem, førend engang efter 1. marts, måske senere hvis vinteren holder ved. Til gengæld vil du antagelig få lidt tidligere jordbær.

Der kan dog være et problem, hvis de står i meget små potter, så planterne mangler næringsstoffer, når væksten sætter ind. Hvis det er tilfældet, så kan du give dem en lidt større potte, men med en ikke for kvælstofholdig pottejord. For meget kvælstof i foråret giver blade i stedet for bær.

Jorden til jordbær skal gødes i efteråret, hvor planterne vokser sig store.

Med venlig hilsen
Karna

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina Christiensen, 3. januar 2011 kl. 21.10

hej karna

mange tak for dine gode råd :-)
jeg ved nemlig ikke så maget om jordbær planter.
har nemlig plantet nogen i drivhuset sidste efterår og de ser ud som om de er gået i dvale.... og kommer til foråret.

mvh gaffemus

Nyt svar til emnet »Jordbær planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbær planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider