Skrevet af: Daniel Maldera, 14. februar 2011 kl. 9.15
Vi få en en frugtkasse jævnligt, og i den er der for tiden en pæresort som hedder Angelys.
Den skal ligge noget tid efter vi har fået den og modne færdig (1 uge minimum, gerne 2) og dens skræl er tyk og læderagtig (den skal helst skrælles inden vi spiser den.
Men når vi så er nået dertil, så venter der en smagseksplosion, den pæresort er uden sammenligning noget af det bedste frugt jeg nogensinde har smagt.
Jeg er kommet frem til at det er en relativt ny sort, som er en krydsning mellem Doyenné du Comice og the Doyenné d’Hiver.
Det er tilsyneladende kun i Frankrig de dyrker den indtil videre, den er udviklet af et fransk frugtkonsortium.
Så hVordan får jeg lige fat i sådan et træ? Jeg har ikke haft held med at finde dem på danske planteskolers hjemmesider. Ej heller på pometetet er der noget at hente. Og jeg fandt kun én engelsk hjemmeside der reklamerede med en EverFresh Angelys Anjou sort, som jeg så tillader mig at tvivle på er den rette.
Er der nogen af jeg der har nogle gode råd?
mvh
Daniel Maldera
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. februar 2011 kl. 9.37
Det er jo mange år siden, jeg havde fransk i gymnasiet - men prøv at se her:
www.graines-baumaux.fr/83291/vegetaux/scions_fruitiers/POIRE_ANGELYS_.htm
mvh
Anja
Skrevet af: Daniel Maldera, 14. februar 2011 kl. 10.05
Tak for det.
Jeg kiggede lidt videre på franske hjemmeside, og er kommet frem til at man kun kan få fat i skud/træer hvis man er en af INRA godkendt fagperson, som skal vedskrive sig en række aftaler for distribution og dyrkning.
Det lød jo som en tabt sag på forhånd.
Så kom der lige det link du sender, her står der intet om at det er forbeholdt en snæver gruppe, så mon ikke der er muligt alligevel :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. februar 2011 kl. 18.55
Man kan da altid prøve... Umiddelbart ligner det jo bare en almindelig forretning!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Angelys Pære