Skrevet af: Maria A., 23. februar 2011 kl. 12.47
I efteråret 2010 omlagde jeg køkkenhaven (som forsvandt i senegræs) til højbede.
Højbed 1 blev efterfølgende fyldt med 5% grønt gren- /hækafklip, 90% delvist omsat fåremøg og ca 5% sandjord (bor i vestjylland)
Højbed 2 blev fyldt med 5% grønt gren-/hækafklip, 5% halm, 85% frisk hestemøg og ca 5% sandjord.
Jeg er klar over at blandingen ikke her det første år bliver optimal. Jeg forventer også fortsat hvert efterår at fordele nyt frisk hestemøg (uden halm) ud over toppen. Her over vinteren har højbedene sat sig en smule og der er nu plads til ekstra sandjord i toppen. Her kommer så mine spørgsmål:
Vil det være en idé at fordele omkring 5-10 cm sandjord på toppen af bedet til at så i.
Hvad ville du så her det første år? Jeg har forestillet mig kartofler, diverse kål, rabarber, squash og græskar i højbed 2 som gødningsmæssigt er mindst omsat = stærkest. Også så de mindre næringskrævende grøntsager såsom rodfrugter, jordbær mv. i højbed 1. Jordbærrene forestiller jeg at plante i en top af sandjord da deres rodnet ikke er så dybt og de fik gødning i efteråret.
Vil det være en idé at bredså¨en grøngødningsurt i det tidlige forår til at tage "toppen" af næringen i jorden og så lade grøngødningsurten forfalde langsomt hen over sommeren som grønt jorddække?
Håber at nogen har nogle spændende tanker og idéer til mit projekt :-) Mvh Maria
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nye højbede m/ dyremøg