Forum

Katofler i krukker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Johansen, 27. februar 2011 kl. 11.26

Jeg har tænkt mig, at dyrke katofler i krukker men har ingen erfaring med det. Er der nogen der ved, hvor store krukkerne skal være og hvad for en færdigkøbt jordblanding der er bedst at bruge

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. februar 2011 kl. 10.02

Hej Kim Johansen

Jeg vil foreslå 15 - 20 liter's krukkestørrelse og en jordblanding med 1 del havemuld, 1 del sand og 2 dele kompost.

Du kan også satse på storproduktion og dyrke i høje spande med kun 20 cm jord i starten og så øge jordlaget op til 60 cm efterhånden som kartoflerne vokser. Det giver mulighed for høst af kartofler over en lang periode. Men det kræver lidt arm-akrobatik at få hånden ned til de største kartofler (som jo selvfølgelig er langt nede i spanden) uden at skade de nyansatte kartofler længere oppe af stænglen..... Måske er det muligt at konstruere en høj trækasse med aftagelige brædder i den ene side? Ved at vippe kassen bagover (med den side som kan åbnes vendende opad) vil det være muligt at høste skånsomt og bagefter lægge jorden på plads, lukke kassens side igen og vippe kasse tilbage til lodret.
Systemet har været i brug i orangerier og botaniske haver, så med lidt omhu kan det lade sig gøre at arbejde med plantens rødder uden at ødelægge dens vækstmuligheder.

Om det kan lade sig gøre at købe en velegnet jordblanding ved jeg ikke - de fleste jordblandinger indeholder store mængder af spagnum. Og da spagnum jo er en meget langsomt fornyelig ressource bør den undgås i økologisk dyrkning.

Hvis du starter dyrkningen i drivhus kan du have glæde af at kigge på disse to artikler: "Hvordan dyrker man kartofler i drivhus" og Tidlige kartofler i drivhus"

Jeg håber, du får gang i kartoffelproduktionen - det er forårets højdepunkt at kunne servere hjemmeavlede kartofler :-')

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Johansen, 1. marts 2011 kl. 9.12

Tusind tak for svaret Lone. Jeg glæder mig til at komme i gang.
Hvis der skulle være andre, der har erfaringer at byde ind med, er de meget velkomne. :-)

Med venlig hilsen
Kim Johansen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 1. marts 2011 kl. 9.13

Hej.

jeg har dyrket kartofler i spande de sidste par år og jeg har bare brugt 10 l spande det giver ikke så mange kartofler men 2 spande til en middag til 4 personer. men husk at lave huller i bunden af spanden.
jeg har bare brugt alm. plantejord måske det ville ha givet bedre med en anden jord det er ikke til at vide men prøv dig frem det er ret sjovt at man kan dyrke sådan.

VH Dorte

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Johansen, 5. marts 2011 kl. 12.23

Hej Dorte. Tak for dit indlæg. Det var noget i den retning jeg gik og tænkte på. jeg tror jeg sætter 2 spande sammen, hvor jeg i den inderste spand, skære siderne op, så jeg kan få en hånd ind efter kartoflerne, på den måde kan en top blive ved med at producere. Mvh. Kim

Nyt svar til emnet »Katofler i krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Katofler i krukker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider