Skrevet af: David Jensen, 3. marts 2011 kl. 2.19
Så er tiden kommet til at jeg skal anlægge en køkkenhave for første gang.
Planen er at jeg vil plante Gulerødder, Løg og Kartofler som en start.
Jeg er derfor så småt begyndt at købe ind. Da der jo ikke går længe inden der skal forkultiveres m.m.
Midt i al min læsning faldt jeg over en mulig idé.
Jeg kan se at flere gør brug af drypvanding herinde, hvor der sidder en dyse over jorden og drypper.
"Gardena" har lavet en serie der hedder "Micro Drip" et alm. drypvandingssystem med utallige tilslutningsmuligheder.
Men her kommer det.. De har lavet en underjordisk drypvanding også.
Se denne video:
www.youtube.com/watch?v=7zgMlJtgNec
Det er basalt en slange, der har en dyser med 30cm mellemrum.
Jeg har derfor tænkt mig at nedlægge disse slanger langs planterækkerne.
Herefter vil jeg overdække det hele med sort plastik som mange også gør herinde. Ingen ukrudt og en lav fordamping af vand til atmosfæren.
50 Meter koster 350,- kr.
Der er alt lige fra vandingsure, vinkler, splittere osv der passer sammen med systemet.
Jeg overvejet at installere det i mit kommen drivhus også.
Hvad mener I, er det en skidt ide? (-:
Jeg er godt klar over at alt helt basalt kan klares med en vandkande og et par hænder.
Det er fordi jeg finder det spændede med noget mere teknik indover.
Jeg har vedhæftet en lille illustration der måske kan hjælpe på forståelsen.
Venlige Hilsner
David (-:
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. marts 2011 kl. 7.14
Hej David
Jeg kan helt følge dig, at det vil være godt med en nedgravet slange til vanding - men ikke den med plast som permanent jorddække.
Det er godt, hvis man har et stykke jord, som er inficeret med en masse besværligt rodukrudt - men kun i en enkelt sæson, til problemet er væk.
Som permanent dække kan bruges en masse andre materialer, der også tilfører jorden gode ting - prøv at søge her på "jorddække". Planterne skal jo have en god, levende jord at gro i, og det får de ikke med sort plastic.
Mvh
Anja
Skrevet af: Henrik Andersen, 4. marts 2011 kl. 7.24
Hej David
Gardena laver også en anden type slange til under jorden med en masse pore, en del biliger i indkøb.
Min er koblet på vandtank med regnvand, jeg stiller hanen så det passer, spare også at indstalere lenings vand i drivhus/ved køkkenhave og el til regulering af vandmængde.
tager den op om efteråret og vasker den og køre leningsvand igennem den, så er den som ny igen.
Har den kun i drivs nu, har tidliger også prøvet i en del af køkkenhaven, men det var for besværligt, for i modsætning til drivhuset skal der ikke vandes kontinuerligt da der også kommer regn "hvis der ikke er plastik på ;-) "
Mvh. Henrik A
Skrevet af: David Jensen, 7. marts 2011 kl. 21.11
Til Anja:
Okay. Jeg vil undersøge jorddække nærmere så (-:
Til Henrik:
Det lyder ikke ringe. Kan dog ikke finde systemet du snakker om på gardena.dk?
Skrevet af: Henrik Andersen, 10. marts 2011 kl. 12.49
Hej David
Har været inde og kigge, kan heller ikke se den, er måske udgået til fordel for den dyre model :-(
Prøv at kigge i have centret, så den sidst jeg var der (Kalundborg)
Henrik
Skrevet af: David Jensen, 15. marts 2011 kl. 23.40
Det skal jeg gøre.
Mange tak :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mulig underjordisk drypvanding?