Skrevet af: Jannick Carlsson, 13. marts 2011 kl. 9.45
Hej allesammen!
Jeg er en ung fyr på 26 der er ved at springe ud i de grønne fingrer.
Jeg har dog ikke den helt store idé om hvad præcist der skal laves.
Billedet viser haven og mit første spørgsmål er: hvordan laver jeg det bedste bed?
Jeg har haveflise og et ret stort areal. Min først tanke er at fjerne det øverste lag græs. Derefter fyre hestemøg i og få det fræset.
Jeg læser dog at det er skadeligt for jorden at fræse den pga jordbakterierne, så jeg tænker om det alligevel er bedst med en god gammel rive (den der med tre tænder i ved hvad jeg mener:)
Skrevet af: Brian Jensen, 13. marts 2011 kl. 11.49
hvis du vil have græs i nået af det er det okay og fræse det..
hvor man skal have køkkenhave osv ville det være godt og komme i dybten første gang så jorden er løsnet op så grønsager og kartofler har muligheder
som du skriver vil det være en ide og give det nået husdyr´s gødning for at gøde op og give jordenen nået at arbejde med
Skrevet af: Lone Brems, 14. marts 2011 kl. 9.45
Hej Jannick Carlsson
Spændende hvor kort tid der går, før dine fingre for alvor er blevet grønne :-)
Du er jo rigtig heldig med valg af kolonihave - der er alle gode muligheder for at du kan afprøve en masse gode ideer !
Og så har du jo tydeligvis erfarne kolonihavedyrkere som naboer!
Prøv om du kan få del i deres erfaringer - det koster ikke mere end et par kopper kaffe til en hjemmebagt kage eller måske en kølig pilsner....
Du kan jo spørge dig lidt for, hvordan andre bærer sig ad med fræsning for eksempel - der er ret stor forskel på, hvad forskellige jordtyper kan tåle af mekanisk bearbejdning. Er din jord eksempelvis meget lerholdig kan fræsning være noget rigtig skidt.
Hvis du med bed mener urtehave, kan du finde gode beskrivelser af det praktiske arbejde under overskriften "Anlæg af køkkenhave" (brug søgefeltet øverst på siden) - der er artikler, forumdiskussioner mm - rigeligt til en kølig forårsaften :-)
Der er meget enkle metoder til at opnå stor høst uden at grave og fræse. Få dit lokale bibliotek til at skaffe Ruth Stouts lille bog "Den nemme have" - der er masser af praktiske råd i den.
Måske kan du have glæde af at lave din egen haveplan - en skitse over hele din haves anvendelse til boldspil, urter, blomster, træer, hyggekrog til te osv. og nogen overvejelser om, hvad du gerne vil have til at ske de næste par år. Og så vælge ud, hvad du vil bruge mest energi på i år. Det kan blive en uoverskuelig opgave at starte med flere store projekter på én gang - grønne fingre trives bedst med små, sikre successer !
God arbejdslyst !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Maria A., 21. marts 2011 kl. 13.57
Hej Jannick
Jeg ville nok sætte mig ved tegnebrættet først og så skrive ned hvad for nogen elementer jeg ønsker i min have. Fx kunne et par frugttræer måske være en god idé, og der er jo fornuftigt at plante dem nu, da der går nogen år inden de giver ordentligt udbytte. Skal du have bærbuske? Og vil du have staudebede, eller roser eller begge dele? Skal der være vand i haven, og hvad med en køkken- urtehave?
De forskellige bede skal jo nok angribes på forskellig måde og planterne har forskellige behov for næring, sol/skygge mv.
Så jeg ville tegne en haveplan op først, ikke i detaljer, men mere hvilke større elementer vil du have i haven, fx frugttræer, bærbuske, drivhus, vand (rindende eller dam?), køkkenhave, krydderurter, staudebed og rosenbuske... mv. (Der er så mange muligheder :-)
Held og lykke med projektet - nå ja og så husk at angribe de langsomstvoksende elementer føret!
Skrevet af: Jannick Carlsson, 22. april 2011 kl. 11.07
Så er haven færdig :D
Er du gal et arbjde.
HEr er hvad der blev gjort:
Jeg havde to forskellige slags hestemøg: noget frsik og noget der havde ligget i et års tid
Aske fra havebrænding
Dolomitkalk.
Græslget var utrolig tykt og det tog da 2 uger at få det skrællet af. Herefter blev gødninger fordelt og det hele blev fræset omrking 20-25 cm ned i jorden.
Der er plantet gulerøder, kartofler, løg, rødbeder, radisser og det tredje feldt venter jeg lidt med til en eksperimentalhave :)
Vil blive meget glad for kommentarer omkring hvordan og hvorledes i ser min behandling af jorden.
Tak for svarerne forresten ;)
Skrevet af: Mogens; E., 22. april 2011 kl. 21.32
Godt begyndt er halvt fuldendt. Flot stykke arbejde Jannick, og så har du sparet motionscentret i 2 uger. Hvad med et par rækker med jordbær, husk lige et net over senere, mod sultne fugle. Rigtig fint med fliser imellem. Jeg ville plante et par æbletræer på nordsiden af grunden så de ikke skygger i din egen have. Det vil også glæde naboerne at der bliver gået til den. Det kan gi en god snak over hækken og mange gode råd.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Har lige købt koloni, men har ingen have