Forum

Ny haveejer, hvad gør jeg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Foldager Davidoff, 16. marts 2011 kl. 10.45

Hej Herinde

Har købt hus i efteråret, med en meget stor have (300m2)
Vi har valgt, at vi vil have en stor køkkenhaven, men er lidt på bar bund mht hvordan vi skal gribe det an.

Stedet vi har valgt er både solrigt og i skygge. Men da stedet før bare har stået hen, og ikke er blevet passet. Er det blevet noget af et vildnæs, med en blanding af døde træer og buske og meget langt græs.

Hvad vil i foreslå vi skal gøre, vil det bedste være at vende hele stykket med en greb, eller ville det være nemmere at leje en gravemaskine af en art og gøre det på den måde, da stykket er meget stort.

Ser frem til en masse gode forslag :-)
og hvis i har brug for et billede, så siger i bare til

Hilsen Rikke

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 16. marts 2011 kl. 15.15

Hej Rikke!

Begynd allerførst med at lave en plan over, hvor du vil have urtehave, frugttræer, buske og græsplæne, få evt. en havearkitekt til at hjælpe dig, pengene er givet godt ud.
Men ellers skal du begynde med at fjerne alle de døde træer og så få det lange græs fjernet. Det bedste du kan gøre - men også det hårdeste, er at bruge en greb, Det du graver af, kan du lægge i en stor dynge, lægge sort plastik over og lade det ligge til næste forår.
Hvis du begynder at fræse jorden op, så kommer du til at døje med sengræs o.lign. i mange år.
Du kan slå græsset, vende jorden med en spade og så holde hele stykket fri for ukrudt, ved at kultivere alle grønne skud ned, ligeså så snart de viser sig.
Men det er selvfølgelig mange andre måder at gribe sagen an på, alt efter hvor mange kræfter og tid, du vil lægge i haven.
God fornøjelse!
Vagn

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. marts 2011 kl. 16.22

Hej Rikke Foldager Davidoff

Jeg tænker også at de 7.000 - 10.000 kr til en havearkitekt er en rigtig god investering. Det sikrer blandt andet, at hus og have spiller sammen, at hvad der måtte være af bevaringsværdige buske og træer får lov at stå..... og at der fra start er en plan, så det er muligt at vælge ud, hvad I vil gøre i 2011, 2012 osv
Pengene kan let være tjent ind igen ved at I ikke kommer ud i anlægsarbejder og plantekøb, som ikke virker efter hensigten.

I opnår ved at have en gennemtænkt haveplan, at der bliver tid til at finde ud af , hvor den rigtige solkrog til morgenkaffen er og hvor der er godt med skygge og læ til at få indrettet en kompostplads - måske kan regnvandsnedsivning også være vigtigt at tænke ind?

Det tager 6 - 10 år at opnå bare en smule skovvirkning og endnu længere at få et træ til at gro til, så det giver skygge til frokostservering og hængekøjeplacering ;-).

I kan sagtens komme igang med at lave den første del af køkkenhaven nu i foråret - prøv at kigge på artiklen: Anlæg en køkkenhave i græsplænen (skriv titlen i søgefeltet øverst på denne side).
Det lette urter til første sæson er kartofler, ærter, bønner, majs, squash - og i sandet jord også løg, gulerødder, rødbeder og persille.
Der ligger næppe nogen kompostdynger i Jeres have - så der må nok tilføres noget gødning i form af pilleret kogødning / kyllingegødning midt i / sidst i april på det stykke, hvor I gerne vil høste urter.

Overvej, om det vil være overkommeligt for Jer at kante et urtestykke med bare et enkelt forskallingsbrædt sømmet på lægtestykker på ca 30 cm (banket ned i hjørner og hvor det ellers er nødvendigt at samle brædderne for at de danner en ramme). Det gør det lettere at holde styr på græsvækst, som jeg forstår at I har rigeligt af ;-).

Men skriv endelig mere efterhånden som I møder uventede og overraskende udfordringer i Jeres nye have :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 16. marts 2011 kl. 17.39

Jeg er så af en lidt anden mening mht. havearkitekt. Jeg ved godt det er meget oppe i tiden og der bliver brugt svimlende beløb på havearkitekter, men lige så lidt som jeg vil have en indretningsarkitekt til at "designe" min stue, så vil jeg heller ikke have en havearkitekt i nærheden af MIN have. Jeg synes altid bedst om de haver (og hjem) hvor folks personlighed kommer frem i haven. Netop det med at finde ud af hvordan ens bede skal se ud og hvor de skal placeres osv. er en del af glæden ved at være haveejer - dette bruger jeg selv tid på i bl.a. vinterhalvåret ved at læse artikler, bøger m.m.. Man begår helt sikkert masser af fejl undervejs, men dem lærer man jo netop af og så kan du bruge de 10.000 kr. på en masse flotte planter i stedet for. Men vi er jo allesammen forskellige og hvis man synes man vil have fordel af en havearkitekt skal man selvfølgelig bare gøre det.

Mit råd til dig er at tage det stille og roligt det første års tid og kun fjerne det absolut mest nødvendige. Hold øje i løbet af sæsonen om der dukker løgvækster, stauder mv. op som du kan beholde og så tænk dig især godt om før du beskærer/skærer væk - en helt bar have uden nogen højde i form af træer/buske er sjældent pæn og det tager mange år for træer/buske at få en god højde. Læs forskellige artikler osv. og så kommer det stille og roligt hen ad vejen - især den Lone også anbefaler ifm køkkenhave.

...og så tillykke med huset og haven og held og lykke med haveprojektet.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 16. marts 2011 kl. 18.05

En meget stor have på 300 m2 skurrer lidt i mine ører.

Min have er 3400m2 hvoraf nok 1500m2 er køkkenhave-drivhus.

Det lyder lidt som et weekendproblem i mine ører.

Jeg har fuldtidsjob, men bruger ikke tid på at dyrke kondition i forskellige centre til ublu priser-og jeg går ikke til Samba.

Hvis man vil have en køkkenhave rydder man stykket for ALT.
Brænder affaldet af, eller som det er så populært kører det på genbrugsstationen.

At have en køkkenhave er ikke arbejdsfrit. Jeg ser mange der løber rundt på cykelstien udenfor, men den energi ville være bedre udnyttet i folks haver -og tro mig der er masser af gratis udnyttelse af ens energi der.

Det giver arbejdsglæde-høst af mange forskellige grøntsager der ellers ville være uopnåelige -og så ved man at de ikke er blevet overhældt med alskens kemikalier.
Man får et naturligt forhold til sæsonens grøntsager og holder sig på alle måder sundere end de stakler, der presset af tidens trend løber rundt på landevejene.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Foldager Davidoff, 16. marts 2011 kl. 21.04

Hej allesammen

Og tak for jeres fine og interessante indlæg. . Kan godt se at jeg har lavet en tastefejl mht havens str.. :-) Den er på 3000 m2 og ikke 300 m2 så nok ikke kun et weekend problem. hehe.
Jeg har tænkt på at der meget sandsynligt er en masse fine stauder, som jeg med sikkerhed vil beholde, og måske også derfor jeg måske skal indskrænke mit første ønske om at lave en mega køkkenhave til at starte med.
Men det sted hvor jeg vil grave ud, er mest græs, hvor stauderne er nede i den ene ende.

Men lyder til at vi skal igang med greb og spade, og få vendt rundt i jorden på den måde. Ville ellers have været fantastisk med en fræser, som kunne gøre det hårde arbejde :-)

Hilsen
Rikke

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 19. marts 2011 kl. 15.48

Hej Rikke Jeg ved ikke hvor langt i er kommet med haven, men det er meget lettere hvis i ved hvad i vil bruge til køkenhave i første omgang, alt andet kan i slå som græs , efter nogle gange slåning kan i vertikalskære "plænen" (det løsner græs, mos m.m. og planerer jorden) men husk kør på kryds og tværs.
Derefter kan man så græsfrø . Køkkenhaven kan i rense med kartofler FRÆS og sæt kartofler i stykket (det renser) fjern evnt. rest senegræs når i graver friske nye kartofler op.
Man kan købe en specialkniv til en rotorklipper hos f.eks. byggemarkeder og varehuse. Henry G.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Foldager Davidoff, 20. marts 2011 kl. 18.51

Hej Henry

Vi har lejet en kæmpe fræser i weekenden, vi kunne ikke overskue at skulle gøre det med spade og greb.
Så tror jeg mine arme ville falde af.
Vi slog først græsset og brugte buskrydder de værste steder, og rev så alt op som var muligt.. Nu vil jeg så bruge min fridag imorgen på at få resten samlet sammen og gjort jorden så ren og fin som det nu kan lade sig gøre.

Problemet er jo at jeg jo ikke kan vente med at jorden bliver renset, og bare vil have noget ned i jorden, så hurtigt som muligt. OG så meget forskelligt som muligt.

Bliver det en fiasko, ja så har jeg lært det til næste gang.

Har mange projekter igang, og det er svært at have tid nok desværre. Da jeg også gerne vil have bygget ny hønsegård, da den der er her nu, er nedrivningsklar og mere til. .

Men høns skal der nu til :-)

Tak for svarerne, er altid rart med nogle andre øjne og noget erfaring. Vil jeg gøre brug af i fremtiden. Med andre råd og idéer

Hilsen Rikke

Nyt svar til emnet »Ny haveejer, hvad gør jeg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ny haveejer, hvad gør jeg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider