Forum

Bruge kommune-kompost i køkkenhaven?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stine L., 22. marts 2011 kl. 10.54

Jeg har befriet noget af min have for græs og vil til at anlægge en køkkenhave.

Jorden trænger jo til noget næring og på den lokale genbrugsplads kan man købe kompost, som de selv laver. På hjemmesiden står der:

"Komposten er meget næringsfuld og skal bruges i et tyndt lag, enten som "topdressing" på plænen og i bedet i et lag på ca. 2 cm, eller komposten kan blandes op med almindelig havejord eller muld, og der kan plantes i det.
Det kan ikke anbefales at plante direkte i komposten, da det høje næringsindhold gør, at planterne kan blive svedet af. "

- Kan jeg bruge den kompost som gødning til min køkkenhave?

- I så fald hvor lidt/meget? Jeg ved jo ikke hvor højt kvælstof-indholdet er i komposten, så jeg føler at jeg vil komme til at gøde i blinde. Jeg skal have gulerødder, ærter, forskellige salat, rucola og radiser.

- Jeg forstår at man godt kan plante i det, når det er blandet op med jorden, men er lidt tøvende overfor at så i det.
Skal jeg måske vente med at gøde, til de såede planter er kommet op, så den næringsrige gødning ikke ødelægger frøene?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 22. marts 2011 kl. 11.05

hvis du kan få fat i nået champpost igennem en vognmand for det nok mere næring i

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. marts 2011 kl. 17.57

- kommunekompost er en udmærket jordforbedring jeg bruger det både i prydhaven og i frugthaven ( jeg har ingen urtehave )
2-3 cm. virker udmærket ellers er det for kraftigt -
MM

Nyt svar til emnet »Bruge kommune-kompost i køkkenhaven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bruge kommune-kompost i køkkenhaven?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider