Forum

Meldug i græskarplanterne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. marts 2011 kl. 17.57

Er der nogen der haar gode råd til, hvordan man forebygger meldug i græskarplanter? Jeg har tænkt mig, at så butternutsquash her til sommer, men når jeg har haft græskarplanter har de ofte fået meldug, så jeg frygter, at squashplanterne vil lide samme skæbne.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. marts 2011 kl. 7.48

Hej Mette Lund

Vælg et luftigt voksested til dine Squash.
Gød ikke for rigeligt - især kvælstof må begrænses - og sørg for at vandforsyningen er god hele vækstsæsonen.
Halvomsat havekompost eller græsafklip på jordoverfladen omkring planterne vil være en let måde at sikre begge dele på.
Hvis du ikke har tilført kalk til dyrkningsjorden i vinter kan du nå det endnu - det er vigtigt, at planterne ikke kommer til at mangle kalk.

Hvis det alligevel sker, at der viser sig meldug, kan du have held med at bekæmpe det ved at bruse planterne over med udtræk af hvidløg med få dages mellemrum i en 14-dages periode.
Snit 10 fed hvidløg, lad dem stå dækket af vand i 3 - 5 døgn. Si udtrækket. Fortynd det i forholdet 1 del udtræk til 20 dele vand.
(Hvidløgsekstrakt kan købes)
Sprøjtes over planterne ved aftenstid (langsommere fordampning + oftest mindre vind = længere virkningstid).

Jeg håber, du får held med squash-produktionen !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 28. marts 2011 kl. 18.07

Tak for rådet. Jeg begynder straks at kalke jorden.

Nyt svar til emnet »Meldug i græskarplanterne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Meldug i græskarplanterne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider