Skrevet af: Hella Barcos, 4. april 2011 kl. 10.44
Jeg har tænkt mig at anlægge et aspargesbed i min have, hvor jeg vil dyrke 2 foskellige slags grønne asparges. Min have er ikke så stor, så jeg vil høre om man evt. kan så eller sætte blomsterløg i bedet så der ikke er et bart og kedeligt stykke jord i haven om foråret? Er der nogle foreslag til udplantningstidspunkt og lækre asparges sorter eller andre gode tips? På forhånd mange tak for hjælpen!
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2011 kl. 11.34
Hej Hella -
det er nu og den næste måned, du skal lave aspargesbed - prøv at søge lidt her på havenyt, for der er skrevet en del artikler om det med vejledning.
Jeg har sat blomsterløg i kanten af mit - jeg regner ikke med, at det kan blive et problem...
Det er også kun et lille bed på 1,2 x 2,4 m, og jeg har plantet lidt tættere, end man ellers "skal", så jeg har 2 x 5 planter der.
Skrevet af: Henry G., 4. april 2011 kl. 21.45
Hej Hella Jeg ville ikke plante andet i mit aspargesbed, da planterne om foåret skal bruge al den kraft der er i jorden, for at give fine asparges, og efter St. Hans, skal de samle til næste år. Men du kan gøre noget andet, når pladsen er trang,
plant dem rundt i dine bede, det er jo en staude, der får en fin
top der pynter til frosten kommer. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2011 kl. 6.54
Jeg tror nu ikke, at det kan blive et mærkbart problem med et par blomster langs kanten af bedet. Løgene ligger jo ret højt i jorden, og aspargesrødderne ligger dybt og henter deres krudt længere nede...
Jeg nedlagde et gammelt aspargesbed for en del år siden, og der kommer stadig et par meget kraftige planter op mellem alt ukrudtet der, så jeg kan ikke forestille mig, at et par blomsterløg kan flytte ret meget høstmæssigt.
Skrevet af: Lone Brems, 5. april 2011 kl. 8.26
Hej Hella
Asparges har stor gavn af at være velgødet i den periode, hvor planten samler energi til oplagring rødderne (fra sidst i juni til oktober). Planten trives herudover godt med, at der hele året rundt er jorddækket med halm / havekompost / ålegræs (og andre tangplanter, udvasket for salt) på et areal, der er rigeligt i forhold til planternes udbredte rodnet.
Det giver en problemstilling med overgødskning af nærtstående planter - uanset om det er løgplanter eller stauder.
Noget der kunne være en løsning er at dyrke grøngødning tæt på aspargesplanterne - grøngødningen kan bruges andre steder i haven til jorddæøkning eller den kan avnedes til kompostering.
Et bælte på 50 cm hele vejen rundt om aspargesbedet vil være passende. Det er vigtigt at vælge grøngødning, som kan opsamle evt overskydende næring, men som ikke selv er kvælstofsamlende. Rug, havre, phacelia kunne være muligheder, gerne som sensommersåning senest ved efterårsjævndøgn.
Man skal gå udenom lupin, luzerne og kløver.
Med venlige hilsner fra
Lone
Skrevet af: Elsebeth Jonsson, 7. april 2011 kl. 19.22
Jeg anlagde et aspargesbed sidste år og syntes det så lidt bart ud, så jeg plantede nyzeelandsk spinat mellem planterne. De bredte sig fint som bunddække, generede ikke aspargesplanterne, gav masser af spinat og har sået sig selv i år, så der må jeg luge kraftigt ud.
Aspargesbedet ligger langs en lille mur og på bagkanten har jeg lagt pinseliljer, de står nu fint som en duftende baggrund.
Jeg har mange mosegrise, det siges at de ikke kan lide pinseliljer, måske vil de så holde sig fra aspargesplanterne.
Jeg bor i Frankrig, så måske sår spinaten ikke sig selv i DK, men princippet er nok stadig brugbart.
Skrevet af: Peter Christiansen, 15. april 2011 kl. 17.23
Hej, Jeg har også et spørgsmål vedrørende asparges..
Vi har et lille gammelt asparges bed som gror i kanten af græsplænen.. Og det vil vi gerne flytte. Jeg vil i den forbindelse spørge om man kan dele de gamle planter så der vi får flere. Syntes jeg har hørt de kan deles lidt ligesom stauder ?
På forhånd tak, er først for nyligt blevet opmærksom på dette fantastiske websted. Jo en fantastisk respons man får på sine spørgsmål.
Mvh Peter
Skrevet af: Peter Christiansen, 18. april 2011 kl. 8.30
Hej igen... Er der virkelig ingen der kan givre mig svar på om asparges kan deles ??
Mvh Peter
Skrevet af: Lone Brems, 18. april 2011 kl. 17.44
Hej Peter Christiansen
Det er vanskeligt og arbejdskrævende at få et godt resultat ved at flytte og dele aspargesplanter.
Men det kan lade sig gøre. Hvordan kan du læse om, hvis du skriver følgende spørgsmål i søgefeltet øverst på siden:
Kan jeg flytte 5 år gamle aspargesplanter?
Du får så svar fra en af Havenyt's eksperter.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Aspargesbed