Skrevet af: Jens J., 5. april 2011 kl. 11.26
Jeg vil bare vise et par bileder af mine chili og tomatplanter som skal ud på friland når det bliver sommer.
Først chiliplanterne:
Sået ca. 1. februar og har stået i vindueskarmen. Jeg synes de ser rimelige ud taget i betraktning at de ikke har fået nogen form for kunstlys.
Skrevet af: Jens J., 5. april 2011 kl. 11.33
Samtidig med chilierne såede jeg også 2 typer tomater. Det var mest et eksperiemt at så såtidligt når planterne skal på friland og jeg ikke bruger kustlys. Som man kan se er der stor forskel på de 2 typer. Den lill er en dværgtype (Vilma) og den ser jo rigtig fin og kompakt ud mens den anden (Moskotka) er noget ranglet. Jeg tror bestemt jeg også vil så nogle tidlige dværgtomater næste år.
Skrevet af: Jens J., 5. april 2011 kl. 11.42
Det sidste billede er fra hovedsåningen af tomater som blev foretaget for 15 dage siden. 45 forskellige sorter tror jeg det blev til. Der er sået 1-20 frø i hver avispotte. Spiringsprocenten ligger på omkring 90 %. Jeg regner med at potte op om ca. 2 uger. Alle planter kommer lidt udendørs når vejret og arbejdstiderne tillader det.
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2011 kl. 18.54
Hold da op - du kommer vist ikke til at mangle tomater!
Tror du ikke, at du skal potte om snart? Ellers bliver det vist for svært at få dem skilt ad, vil jeg tro...
Skrevet af: Mette Lund, 5. april 2011 kl. 19.23
Flot resultat.
Jeg såede tomater og auberginer samtidig med dig og investerede 150 kr. i en Megaman lampe- allerede nu er der blomsterknopper på planterne, men jeg er bange for at solen og varmen begynder at skolde bladene på chiliplanterne.
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2011 kl. 21.06
Mette - hvor har du dine planter stående nu?
Direkte sol kan være lidt voldsomt, hvis de ikke vænnes gradvist til det...
Skrevet af: Jens J., 5. april 2011 kl. 21.14
Anja: Ja, du har ret i at det bliver mere og mere svært at få dem skilt ad som tiden går, men jeg bliver nød til at prøve, da jeg ikke får ros for at fylde resten af vindueskarmene op allerede nu.
Skrevet af: Mette Lund, 6. april 2011 kl. 20.35
Hej Anja
Mine planter står i en sydvendt vindueskarm for at få meget dagslys, men det er nok snart tid at flytte dem et andet sted hen- solen har fået en del magt nu- heldigvis!!
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. april 2011 kl. 6.58
Ja - det er herligt med lidt forår!
Mine er på dagophold i drivhuset, så jeg slæber 4 kasser planter frem og tilbage i øjeblikket...
Skrevet af: Kristine K., 12. april 2011 kl. 21.58
Hej
Ja, der kan nemt blive trængsel i vindueskarmen for tiden. Jeg har også en del planter som jeg slæber frem og tilbage mellem hus og drivhus, når jeg kan nå det.
På billedet ses mit kaotiske drivhus, hvor der pt er småplanter på dagophold (ca 120 tomatplanter og 50 chili - nogle til friland og nogle til drivhus). Derudover er der forspirede sommerblomster, porre, overvintret og forårssået salat, radiser mv.
Hilsen Kristine
Skrevet af: Ghita R. H., 14. april 2011 kl. 11.19
Tak for alle de gode billeder og informationer. Hvornår påbegynder I gødskning af de såede tomat- og chiliplanter? Jeg har dem i vindueskarmen og bærer i drivhuset, når arbejdet tillader det (dvs weekender).
Hilsen
Ghita
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. april 2011 kl. 16.28
Når jeg planter om, blander jeg en smule tørret økogødning i jorden - det varierer lidt, hvad slags det er alt efter, hvad jeg lige er rendt ind i. Og når de bliver plantet ud i drivhuset, får de lige en lille bunke foder mere.
Jeg gider ikke gødningsvande, så jeg snupper den lette løsning med at blande det direkte i jorden. Man skal dog passe på ikke at få givet for meget!
Sent på sæsonen kan de godt trænge til lidt krudt igen, og så kan jeg finde på at give dem lidt gødningsvand...
Skrevet af: Jens J., 6. maj 2011 kl. 23.38
Så er det blevet tid til en lille opdatering.
Først Chilierne. Som man kan se på billedet er de blevet noget større, og de er alle ved at få blomster. Jeg kan forstå de første blomster skal fjernes, så det må jeg hellere få gjort. Planterne står op ad en sydmur om dagen, men kommer fortsat indendørs om natten.
Skrevet af: Jens J., 6. maj 2011 kl. 23.46
Dværgtomaterne (Vilma) er blevet nogle flotte kompakte planter, og er begyndt at sætte mange blomster. De får samme behandling som chilierne. Sydmur om dagne og natophold indendørs.
Skrevet af: Jens J., 6. maj 2011 kl. 23.53
Maskotka som egentlig også skulle have dværgvækst er blevet rigtig stor. Jeg har netop i dag plantet dem ud i en stor krukke, og de får nu lov til at blive udendørs. De sætter MANGE blomster og de første bitte små tomater titter frem. Jeg er spændt på at se om den kommer til at smide blomster og tomater nu hvor dne er kommet ud i kulden. Og hvad med bestøvningen?
Skrevet af: Jens J., 6. maj 2011 kl. 23.58
Og nu til de små tomater. For 2 uger side så de således ud. De skulle selvfølgelig have været pottet op noget tidligere, men det nåede jeg ikke.
Skrevet af: Jens J., 6. maj 2011 kl. 23.59
Som man kan se, var planterne blevet temmelig ranglede.
Skrevet af: Jens J., 7. maj 2011 kl. 0.00
Planterne blev skildt fra hinanden. De var mindre indfiltrede end jeg havde regnet med, og hunne rimeligt nemt skilles fra hinanden.
Skrevet af: Jens J., 7. maj 2011 kl. 0.04
Herefter blev de plantet dybt i små engangsbægere. Nogle var så lange at de nærmest måtte snos ned i bægerne.
Skrevet af: Jens J., 7. maj 2011 kl. 0.05
Efter ompotning fik de en mere fornuftig højde.
Skrevet af: Jens J., 7. maj 2011 kl. 0.08
Siden ompotningen har de stået nogle dage i kælderne og er så kommet udendørs, hvor de dok kommer ind i en garage i de kolde nætter. De er været lidt rigeligt koldt for dem, men de klarer sig rimeligt. Og ser nu således ud.
Skrevet af: Jens J., 7. maj 2011 kl. 0.12
Og så lige et billede lidt tættere på. Nu skal vi bare have noget mere sol og varme som i dag, så skal de nok tage fat. Hvordan går det med jeres tomater og chili?
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. maj 2011 kl. 7.53
Hej Jens -
det går strygende - mine tomater blev plantet ud for et par uger siden (drivhus), og i løbet af den næste uge bliver peber og chili også plantet ud.
De fleste chilier, som skal gro i krukker, er flyttet ind i deres endelige størrelse.
Jeg skal bare lige have solgt de sidste overskudsplanter, så der bliver plads i drivhuset igen...
Jeg skal slet ikke have noget på friland i år, men det ender jo nok med et par krukker derude alligevel, hvis jeg ikke får solgt det hele.
Det ender med, at jeg har 20 tomatplanter, et parog tyve forskellige chilier og 7-8 peberplanter i drivhuset, så der bliver fyldt godt op!
Det hele gror derudad nu, hvor dagene er blevet varme igen - herligt at se! Fandt et par bladlus i går, så der skal bestilles nyttedyr inden længe.
Lige et morgenbillede fra i dag, inden salgsplanterne ryger ud i solen for dagen:
Skrevet af: Kristine K., 7. maj 2011 kl. 8.29
Hej igen
Det går også super med mine tomat- og chiliplanter. Jeg har ca. 45 tomatplanter, 7 - 8 peber og ca 25 chili tilbage - resten er givet væk. Mange af tomatplanterne blomstrer, de er temmelig store og kraftige, 30 - 40 cm høje og pottet op i 2 - 3 l potter. Planen er at plante 20 tomatplanter i drivhus idag.
Resten af tomaterne er til friland. De pottes idag, hvis jeg kan nå det, op i 5 l potter og får lov at stå i drivhuset, inden de plantes i endelig størrelse potter 10 - 12 l og sættes på friland om en uge eller 14 dage.
Det har været et slæb at transportere alle planter frem og tilbage mellem drivhus og værksted indtil nu, så jeg glæder mig til at reducere dette arbejde .
Chili- og peberplanter trives og har mange knopper som jeg indtil videre har fjernet. De fleste er dog ved at have bladmasse nok til at bære frugter, så det får de snart lov til. Chili/peber er holdt i lidt mindre pottestørrelser, for at jeg kunne overkomme at bære frem og tilbage og have plads til dem inde. De trænger til større potter, og kommer i 5 l potter i løbet af weekenden. Jeg regner med at de skal permanent i drivhuset næste weekend.
Jeg tager billeder i løbet af dagen, glæder mig til at se drivhuset plantet til. Håbet er så at få lagt fliser derinde i slutningen af maj/starten af juni.
Jens, det kunne være sjovt at udveksle erfaringer om hvilke sorter tomater/chili, der fungerer på friland, og evt. senere at bytte nogle frø?
Hilsen Kristine
Skrevet af: Kristine K., 8. maj 2011 kl. 7.04
Så er der lige et par billeder fra dagen igår.
En tomat Stupice, som står på værkstedsbordet og venter på at komme ud.
Skrevet af: Kristine K., 8. maj 2011 kl. 7.07
Så er der plantet tomater i drivhuset. Jeg nåede også at sætte bedkanter og stabilisere dem med lidt grus. Nu mangler der bare et lag sand, og de gule mursten der skal være gulvbelægning.
Skrevet af: Kristine K., 8. maj 2011 kl. 7.09
I sydsiden står frilandstomaterne, nu i større potter. Det trængte de til. De kan få lov at være i drivhuset indtil jeg planter chili og peber ud.
Skrevet af: Kristine K., 8. maj 2011 kl. 7.12
Basilikumplanterne står på kanten og venter på at blive plantet ud mellem tomaterne - når jeg lige har fået lagt noget kompost/jorddække på.
Kasserne med storre salat planter er rykket udenfor.
Skrevet af: Kristine K., 8. maj 2011 kl. 7.14
Peber- og chiliplanterne, nu i større potter :)
Der er kun plads til ca. en tredjedel af dem i drivuset, så jeg må tænke mig godt om ift. hvilke der bedst tåler at være på friland.
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. maj 2011 kl. 8.52
Hej Kristine -
det ser da superfedt ud!
En ting - du har sat dine frilandstomater der, hvor du skal plante chili og peber, og det er ikke en helt god idé, da det forhindrer solen i at varme jorden ordentligt op lige der...
Det ville nok være bedre at sætte dem på gangen om natten og begynde at have dem ude om dagen, så de kan vænne sig til friluftslivet.
mvh
Anja
Skrevet af: Kristine K., 8. maj 2011 kl. 9.02
God pointe, Anja. Sådan havde jeg ikke lige tænkt det.
Så er slæberiet ikke ovre endnu, suk ;)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Chili og tomater på friland