Skrevet af: Mette Nielsen, 4. maj 2011 kl. 18.35
Hej alle i havekyndige her på Havenyt :o)
Vi købte hus sidste efterår og nu er jeg rendt ind i følgende problem.
Jeg har 10 rækker jordbær i den ene ende af 'urtehaven' og der hvor de er skal vi nu til at lave terasse.
Kan jeg godt flytte dem nu, evt sørge for at flytte en ret stor knold med?
Jeg ved ikke hvor gamle de her jordbærplanter er, er det bedre bare at flytte aflæggere? Og vil de give jordbær i år?
VH Mette
Skrevet af: Jimmy Bang, 4. maj 2011 kl. 20.10
Hej Mette.
Du kan godt flytte dine jordbærplanter nu. men sørg for god jordklump og vand godt ved plantning. du skal blot være indstillet på mange "skæve" bær i sommer. Når sæsonen er slut skal du tage nye skud-løbere af de gamle planter og starte et nyt hold. du kan med fordel gemme de gamle til næste års høst hvor de sikkert vil give et godt udbytte. Bemærk ingen gødning iår men klip de gamle ned med græsslåmaskinen efter høst og gød med en god naturgødning animix eller lign. god sommer
hilsen Jimmy
Skrevet af: Morten Poulsen, 4. maj 2011 kl. 20.14
God idé med at klippe ned med maskine. Jeg kæmper hvert år med bunker af visne blade :)
Skrevet af: Mette Nielsen, 4. maj 2011 kl. 23.53
Oki, tak...
Har jeg forstået rigtigt at det er i år jeg skal sætte udløbere som så kan give bær NÆSTE år... Og i år håber jeg så at der er lidt krudt tilbage i de gamle planter...
Der er 2 rækker hvor planterne ikke er så kæmpe store, så jeg tror jeg vil satse på dem for de er nok ikke så gamle som de helt store..
Super ide med plæneklipperen, det vil jeg forsøge til efteråret hvis jorden kan bære den i urtehaven..ellers bliver de så bare barberet helt ned hehe...
Endnu engang tak,
MVH Mette
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. maj 2011 kl. 9.05
Du må ikke vente til efteråret - du skal slå dem når du er færdig med høsten så de kan komme igang med nyvækst - men det var da bedre at høste dem på stedet og så flytte dem efter plukning -MM
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. maj 2011 kl. 9.05
Du må ikke vente til efteråret - du skal slå dem når du er færdig med høsten så de kan komme igang med nyvækst - men det var da bedre at høste dem på stedet og så flytte dem efter plukning -MM
Skrevet af: Mette Nielsen, 5. maj 2011 kl. 16.38
Ja det ville være det bedste men vil være ked af at undvære en terasse i solen hele sommeren, så de må klare flytningen så godt de kan.
Og så klipper jeg dem så snart de er høstet :o)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan jeg flytte jordbærplanter nu?