Skrevet af: Birgit H., 5. maj 2011 kl. 12.30
mens mine grøntsager så småt er begyndt at komme op i min have er jeg begyndt at tænke på hvad jeg ellers kan plante, plads er der nok af. Jeg har massere af ting der kan høstes/spises til sommer. Men hva med senere på året eller i det tidlige forår??
Jeg tænker feltsalat der sås i august kan spises omkring november.
Sås det i september spises det til foråret.
Men er der andre ting jeg kan plante som kan spises når alt andet er slut i haven?
Eller er der noget jeg bør så for at forberede jorden til næste forår.
Ved godt det er tidligt at tænke sådan men gider ikke komme til midt sommer og så er det umuligt at købe frø
Skrevet af: Lone Brems, 5. maj 2011 kl. 14.39
Hej Birgit H.
Et lille lager af frø til såning når der er ledige jordstykker kunne for eksempel være:
Fennikel til sen høst - lagres på køl i flere uger.
Rødbeder - lagres i fugtigt sand, står køligt men frostfrit. Scorzonnerrødder og pastinak kan stå i jorden og høstes, når jorden ikke er frosset.
Grønkål kan høstes det meste af vinteren.
Kan du få fat i dem som knolde er jordskokker fine til meget sen høst - dækkes planterne med halm kan der høstes gennem en god del af vinteren.
Og når du har god plads: Måske anlæg af et aspargesbed - de kan om et par år høstes i april - maj måned, hvis de står lunt.
Efterårshindbær modner fra august/september til frosten kommer.
Det grønne jorddække kan være havre, honningurt, lupiner, blodkløver (også blandinger af disse) eller (hvis du ikke dyrker kål) olieræddike. Har du en foderstofhandel i nærheden kan lidt større portioner af frø af disse grøngødningsplanter ofte fås noget billigere end i et plantecenter.
Grønt jorddække kan sås helt frem til efterårsjævndøgn - senere såning kan ikke anbefales, da planterne på grund af lav temperatur og svindende lysmængder ofte ikke etableres særlig sikkert.
God arbejdslyst !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mads Jørgensen, 5. maj 2011 kl. 22.08
Elliot Coleman har skrevet en bog der hedder 4 season harvest,
Den beskriver hvordan man kan have friske gröntsager hele året.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Friske grøntsager på andre tidspunkter