Forum

Gulerodsflue i højbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 9. maj 2011 kl. 14.13

Hej

Jeg har læst lidt om gulerodsfluen og har fået den opfattelse at den ikke flyver særlig højt. Nu har jeg lavet et højbed i 70 cm højde. Tror i så jeg kan slippe for gulerodsfluen?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 10. maj 2011 kl. 9.31

Det kan jeg garantere dig for at du ikke kan! :o)
Jeg har også højbede i den højde, men hvis jeg ikke dækker mine gulerodsrækker får jeg fint besøg - så det er stadig en god ide med jorddække mellem rækkerne.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 10. maj 2011 kl. 16.47

Hvad dækker du med så?, og undgår du helt angreb ved bare at dække rækkerne?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 11. maj 2011 kl. 9.31

Hej igen.
Jeg bruger som regel græsafklip - som jeg må hente hos naboen, da vi selv har en bioklipper og derfor ikke noget græsafklip. Men planterne skal have en pæn størrelse inden og laget skal blot være nogle cm tykt. I mangel af græs har jeg også brugt hækafklip, men det er besværligt fordi det skal findeles inden brug, så græs er helt optimalt.

Jeg kan godt få enkelte gulerødder med orm, men det er ganske få, så afdækningen virker og holder samtidig på fugtigheden i jorden.

Mvh
Trine

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. maj 2011 kl. 20.56

Hej Christian Garbenfeldt

Det kan være nyttigt for dig at vide noget om gulerodsfluens livscyklus, fordi det kan lade sig gøre at tilrettelægge sine såtidspunkter sådan, at fluen får dårligst mulige chancer for at komme til at lægge æg ved de spæde rødder.
Karna Maj har samlet en god portion info i en artikel under søgeordet "Gulerodsflue" her på Havenyt.

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Therkildsen, 12. maj 2011 kl. 9.46

Hej Christian

Prøv at bruge fint sandkassesand.

Ved gulerodstoppene lægger du en stribe af det fineste sandkassesand. På varme dage, når der opstår de sprækker imellem jord og gulerod som gulerodsfluen ellers ville bruge til æglægning, så vil denne plads blive fyldt op med små skarpe sandkorn.

Jeg har altid gulerødder stående inde imellem rækker med løg, men har alligevel aldrig været helt gulerodsfluefri. De sidste år har jeg brugt dette tip, og det ser ud til at virke.

Mvh Morten

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 16. maj 2011 kl. 23.21

Jeg vandede/gødede med brændenældevand sidste år og så ikke en eneste flue... men kan selvfølgelig bare have været heldig med timingen osv.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Dorthe Bak, 19. maj 2011 kl. 17.59

Hej
Du skal hyppe jord op omkring dine gulerødder. De har en tendens til at krype op af jorden og dette giver gulerodsfluen gode betingelser. Hver gang du tager en gulerod skal hullet dækket igen. Desuden skal du være varsom med at udtøndede gulerødder ligger i nærheden. De skal smides væk med det samme. Udtynd ikke i juni og august måned. Jeg har næsten aldrig orm i mine gulerødder når jeg overholder dette.
Venlig hilsen
Anne-Dorthe

Nyt svar til emnet »Gulerodsflue i højbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gulerodsflue i højbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider