Skrevet af: Tina K., 10. maj 2011 kl. 9.34
Hej alle,
hvis I lige vil bære over med mig - jeg HAR søgt på emnet, men jeg kan ikke finde noget om, hvordan man fæster vindrueplantens grene til en husvæg.
Jeg har fået en lang wire, som er beklædt med plast, som skal hænge på min husmur, hvor min vin allerede er plantet og står og venter utålmodigt på at få noget at kravle henad.
Meningen var/er, at wiren skal sættes fast på muren i eet langt stykke. Jeg skal bruge nogen galvaniserede øskenskruer - tror jeg nok, men hvor store skal de være. Jeg har været i et byggemarked, hvor de viste mig nogle kæmpe bolte til 30 kr. stykket og de så simpelthen for voldsomme (og dyre) ud.
Kan en af jer ikke lige hjælpe en total novice og fortælle mig, hvor lang/stor sådan en øskenskrue skal være. Den skal jo kunne holde wiren ude fra væggen, så der er plads til at jeg kan vikle grenene om den.
Muren/wiren er vel en 15 meter lang og jeg regner med, at den skal hæftes til muren ca. hver halve meter - eller hur??
Grunden til, at jeg kun kører med een wire (altså i eet lag) er, at vinen skal vokse på sydvæggen under vinduerne, så den kommer til at hænge lavt, men til gengæld plukke-let for ungerne :-)
Håber, at der er nogen, der kan give mig et par tips :-)
Hilsen Tina
Skrevet af: Mogens; E., 10. maj 2011 kl. 22.04
Det lyder som om du forventer at der skal hænge flere tons vindruer på den wire. Du skal højst bruge øskenskruer 8 x 80.
8 er tykkelsen og 80 er længden og så et stk pr. meter må være rigeligt. Din wire er vel ikke en tørresnor med plast, for de holder ikke mere end et par år så er de rustet op. Jeg ville anbefale 4 m/m galvaniseret ståltråd, det kan holde. Du skal ikke vikle grenen om wiren, men binde grenen til wiren.
Skrevet af: Tina K., 11. maj 2011 kl. 8.11
Tusind tak Mogens,
hæ hæ - flere tons druer - ja det ville da være skønt :-D
Alle dem jeg har spurgt har advaret mod, at det endelig skal være noget, der kan holde, fordi de vejer MEGET :-) Men jeg er glad for at du skriver, at der kun skal en skrue per meter - så bliver det også billigere.
Den wire jeg har fået er en stålwire, der er betrukket med blødt gennemsigtigt plastmateriale - så den burde være god nok, håber jeg.
Tror jeg kører over i det lokale byggemarked i frokosten og hører, om de har øskenskruer, så jeg endelig kan komme i gang.
Tusind tak for hjælpen igen.
Hilsen Tina
Skrevet af: Tina K., 11. maj 2011 kl. 9.50
Pinligt - jeg har søreme et spørgsmål til!
Hvor langt ind skal skruen i murstenen? Den er jo 8 cm lang - skal den så bare halvt i??
Takker igen for hjælpen.
Hilsen Tina
Skrevet af: Mogens; E., 11. maj 2011 kl. 16.58
Hvis du bruger de 8 cm. lange skruer, er 5 - 6 cm. ind i muren fint. Når du skruer dem i, er det lettest at sætte en skruetrækker igennem øjet på skruen og så dreje rundt. Bank lige rawplugsne 5 m/m. dybere ind i muren, så er murværket lettere at reparere senere hen.
Skrevet af: Tina K., 18. maj 2011 kl. 10.29
Hej Mogens,
tusind tak for din bistand - fik sat wiren op og det ser fint og vældig holdbart ud.
Selve vindrueplanten blev sat op i de sene efterår og skyder fint, så det bliver nok ikke til flere tons druer i år, :-), men jeg tror også bare, at jeg skal holde antallet af klaser nede, så den kan koncentrere sig om at blive stor og stærk.
Hilsen Tina
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opsætning af wire til at holde vindruer