Skrevet af: Ole G., 10. maj 2011 kl. 13.51
Hej
I min nyerhvervede kolonihave er der en masse græsplæne og knap så meget køkkenhave.
Det vil jeg gerne skal være omvendt.
Jeg ved godt at det ikke lige kommer af sig selv, men findes der nogle metoder der kan anbefales fremfor andre. Eller, sagt på en anden måde: Findes der en smart metode til at komme elttets om derved.
Skrevet af: David Jensen, 10. maj 2011 kl. 23.34
Hej Ole.
Jeg har fornylig anlagt køkkenhave på en tidligere græsplæne. Ca 70m2 er opgravet med håndkraft. Man får ihvertfald sved på panden (-:
Nu ved jeg ikke om min metode er super god, men kan da komme med nogle tips jeg har fundet frem til undervejs.
Jeg brugte både en spade og en skovl.
Spaden til at stikke firkanter ud, og skovlen til at grave firkanterne op med, vinkel på skovlen er langt bedre til det.
- Slib skovlen og spaden knivskarp, det letter virkeligt arbejdet!
- Når du stikker ud med spaden, så kør i lange linjer, istedet for at udstikke enkelte firkanter. Det tager tid at vende spaden og dig selv.
- Skræl kun de øverste 3-5cm af.
- Hav trillebøren/traileren holdene ved siden af, så du kan smide tørvene direkte over i.
- Find fræseren frem, og giv den nogle gange i jorden, så den bliver løsnet op.
(Jeg har læst flere steder at fræseren ødelægger meget af det liv der er under plænen. Men med håndkraft er det næsten umuligt det første år. De kommende år, er det jo langt lettere at stikke skovlen i jorden, så livet bliver opretholdt)
Held og lykke med projektet ;-)
Skrevet af: Birgit H., 11. maj 2011 kl. 8.48
Hvor sjovt jeg har ogaå ryddet 70 kvm græs. Brugte en fræser en del gange igennem det ìg har så revet græs sammen til den store guldmedalje. Nu begynder der St komme græs op hist og her så jeg er i haven en del her i starten.
Skulle jeg gøre noget om havde jeg nok lagt sort plast ud når jeg havde ryddet stykket for græs så lade det ligge et par måneder så dør det sidste græs der måtte være tilbage.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fra græs til grøntsager