Forum

Tomatsort til syltning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 10. maj 2011 kl. 16.25

Hej

Syltning er måske ikke lige det rigtige ord, men....

Hvilken sort egner sig bedst hvis jeg vil dyrke på friland og primært skal bruge dem til at nedkoge til vinterbrug (tomatsovs mm)?

Nogle gode bud som eks. kan købes hos Toftegaard?

//Allan

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sophie Hendriksen, 12. maj 2011 kl. 14.36

Jeg har lavet bagte tomater på glas efter Camilla Plums metode sidste år. Det blev kanon godt og konserverer så du ikke behøver have det i fryseren. Jeg brugte det sidste glas forrige uge og nu går vi bare og venter på næste tomathøst... så godt var det.

Princippet er lidt at man bare bruger hvad man har af "overskud", når man simpelthen ikke orker at spise flere friske i sæsonen. Desuden ser det utrolig flot ud at der er forskellige slags i glasset. Alle typer duede.

Ellers er det typisk sorter som f.eks. San Mazano og andre sugomater man anvender til sauce, hvor der ikke er så mange kerner. Af sære årsager synes jeg altid San Mazano bliver solgt som salat- og snacktomat i supermarkederne, hvilket jo er helt forkert.

Jeg har ikke forsøgt mig med frilandstomater, men du kan læse dig til på Toftegaards hjemmeside hvilke der egner sig, så giver det sig selv hvilke du skal vælge.

Nyt svar til emnet »Tomatsort til syltning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomatsort til syltning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider