Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 15. maj 2011 kl. 11.34
Jeg er i gang med at planlægge en mindre køkkenhave - jeg er i god tid, for haven kommer ikke rigtigt i omdrejninger før næste år, men skal alligevel på tegnebrættet. Nu er mit spørgsmål så, hvordan en køkkenhave med sædskifte indrettes uden kartofler? Vi spiser dem ikke, så det ville være spildte kræfter at plante nogen. I alle de bøger jeg har læst ind til videre, indgår kartofler i sædskifterne. Hvilke grøntsager kan erstatte kartoflerne i forhold til optag af næringsstoffer osv?
Skrevet af: Mads Jørgensen, 15. maj 2011 kl. 14.14
Roer, majs, kål og squash kan bruges.
Fordelen ved kartofler, er at de er rensende afgröder.
Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 15. maj 2011 kl. 14.26
Tak for svaret :).
Er det alle typer roer? Og alle typer kål? Glaskål for eksempel? Dem er vi meget glade for.
Det kan godt være det er en fordel for jorden, men jeg kan ikke tåle dem og resten af familien vil hellere spise spidskål og rødbeder end kartofler. Og det er da synd de bare går til spilde.
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2011 kl. 19.28
Den rensende effekt, som kartofler siges at have, har ikke noget med selve kartoffelplanten at gøre - den kommer af, at man hypper flere gange i løbet af sæsonen og på den måde får ryddet ud i en del af ukrudtet...
Så der er ikke noget problem i at springe kartoflerne over i forhold til et sædskifte.
Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 19. maj 2011 kl. 8.37
Mange tak for svaret - så vil jeg ikke bekymre mig om kartofler mere :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sædskifte uden kartofler?