Forum

Kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 23. maj 2011 kl. 7.45

Hejsa jeg har prøvet at søge herinde ìg har kigget i alle mine havebøger men kan ikke finde svaret.

Jeg har sat kartofler i min have 2 slags og været en tur på planteskolen med mine 2 drenge og købt et par planter med røde og med blå kartofler for at det skulle blive ekstra sjovt at spise kartofler til sommer. Alle planterne kommer fint i haven. Jeg ved der er delte holdninger til at man bruger egen høst til sættekaetogker men da jeg ikke skal bruge mere end til et lille stykke vil jeg gemme selv og ligge i 3 forskellige kasser så de ikke smitter hinanden hvis der skulle være sygdom i dem.
Det eneste jeg ikke er med på er det med opbevaring, hvis jeg høster gemme kartofler skal de flest tørre i solen i et føgnnog så gemmes et mørkt og køligt sted så kan vi spise af dem. Og går ud fra læggekartoflerne skal opbevsres på amme måde. Men kommer de ikke til St spire? De kartofler jeg har i haven spirerede jo i mørke????

Håber nogen kan forklare mig hvordan det hænger sammen så jeg kan gemme lidt kartofler til næste sæson

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. maj 2011 kl. 9.02

Hej Birgit H

Du har selv forklaringen - I kartoffelknoldenes hvileperiode skal der være lav temperatur og mørke.
Det kritiske er hvor lav temperaturen kan holdes.
Jo lavere temperatur jo mindre biologisk aktivitet - men frost kan ødelægge spireevnen. Så 4 - 6 grader fra optagning og tørring til det ønskede tidspunkt for spiringens start er, hvad der er brug for.

Når det nu er ganske små mængder af kartofler, du vil gemme kan det måske lade sig gøre at have en papkasser eller papirsposer liggende i køleskabets grøntsagsskuffe fra august til februar ?
Det er vigtigt at undgå plastindpakning for at begrænse risikoen for svampeangreb.

Held og lykke med Jeres kartoffeldyrkning !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 23. maj 2011 kl. 11.31

Hej Lone. Ho køleskab er da genialt det havde jeg ok tænkt på. 1000 tak for hjælpen

Nyt svar til emnet »Kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider