Skrevet af: Loise Bjørch, 24. maj 2011 kl. 21.09
jeg har fået nogle problemer med min nabo som over en lille bagatel er blevet eddike sur på mig nu er hun begyndt at køre over i chikane.. jeg har lige været en tur i min have for at se til alt det jeg har sat.. det har ikke været helt billigt og jeg har fået sat en del spiseligt som jeg og mine børn hygger os med at gå og passe (det er første gang vi har have) men til min store overraskelse ser jeg at min løvstikke jeg har fået som rod den var begyndt at blive til noget er væk… mit purløg er klippet helt ned til jorden der er intet tilbage.. vi bor privat hos en udlejer på en gammel gård og der er en lille åbning imellem hendes og min have.. mit spørgsmål går nu på hvad stiller jeg op ? håber nogle herinde kan råde mig
venlig hilsen
Skrevet af: Lisette Berg, 24. maj 2011 kl. 21.27
Ja der er nokk ikke andet end at sætte overvågningskamera op så du kan tage hende på fersk gerning
v.h lisette
Skrevet af: Lone Brems, 25. maj 2011 kl. 8.05
Hej Loise Bjørch
Du fortæller, at du er optaget af en nabokonflikt og egentlig er glad for din have og for, at du kan dele haveglæden med dine børn.
Forslaget om overvågningskamera synes jeg er meget dårligt - det kan kun forlænge den periode, der går før I kan komme så meget på talefod, at I kan aftale, hvordan Jeres naboskab skal være.
Jeg synes, du skal beslutte at fortælle din nabo to ting:
At du har brugt mange kræfter på at samle ting i din have, som du vil glæde dig selv og dine børn med.
At det muligvis er sådan, at I som naboer ikke kan tale så godt sammen lige nu, men at du håber på, at I engang kan komme til det igen.
Angrib hende ikke for noget, du ikke ved helt bestemt at hun har gjort og nøjes med at fortælle hende disse to enkle ting. Måske har du ikke mod til at gå over til hende og sige det - men så kan du jo skrive et helt kort brev i stedet for.
Og kan du ikke bruge mit forslag kan du overveje at drøfte sagen med:
Åben konfliktrådgivning, der giver gratis anonym rådgivning:
Tidsbestilling og / eller flere oplysninger om Åben Konfliktrådgivning på telefon 21 16 14 59. Vi tager telefonen mandag , tirsdag, onsdag og torsdag mellem kl. 9.30-15.30. Du kan også lægge besked på telefonsvareren, så ringer vi tilbage.
Eller skriv til os på raadgivning@konfliktloesning.dk
Åben konfliktrådgivning i København 21 16 14 59 eller raadgivning@konfliktloesning.dk
Åben konfliktrådgivning på Frederiksberg 21 15 83 41 eller www.konflikthåndteringfrederiksberg.dk
Åben konfliktrådgivning i Århus 27 48 56 55 mandag kl. 16.00 - 18.00
Åben Konfliktrådgivning er et tilbud til dig, som står i en konflikt, du har svært ved at se dig ud af. Du kan f.eks. have haft et skænderi med din nabo, en kollega eller med en i din familie, og nu ved du ikke, hvordan du skal komme videre.
Åben Konfliktrådgivning er et tilbud til alle privatpersoner.
Åben Konfliktrådgivning er gratis, anonym og 100% fortrolig.
Rådgivningen foregår som en samtale mellem dig og rådgiveren, der fungerer som din sparringspartner.
Sammen med rådgiveren finder du frem til, hvordan du kan få en åben og klar dialog med den, du er i konflikt med.
Rådgiveren kan hjælpe dig til en forståelse af, hvad der optrapper eller nedtrapper din konflikt og hvad du kan gøre for at finde konstruktive og fredelige løsninger.
Åben Konfliktrådgivning kan give dig hjælp til at løse op for konflikten en konflikt og få skabt en god dialog.
Jeg håber meget, at du finder en god løsning, så haveglæden igen kan komme til at fylde mest :-)
Med venlig hilsen fra
Lone Brems
Skrevet af: Charlotte L., 26. maj 2011 kl. 9.01
Kære Loise.
Som din nabo kan jeg udtale mig om, at det du præsterer og udtaler som bagateller ikke er bagateller. Det er trusler du har fremført privat.
Men det hører ikke her til siden.
Som jeg i brev nævnt til dig privat, efter trusler fra jer til mig og mine børn, har vi her mange dræbersnegle og andre snegle. De spiser skam også lystigt af vores blomster, krydderurter, agurkeplanter og andre ting.
Som tidligere nævnt i brev kan dette til dels afhjælpes med et bæger med øl som sneglene tiltrækkes af for derefter at drukne i.
Jeg syntes det er meget dårlig retorik, straks at tillægge andre mennesker så dårlige egenskaber samt tænke sådan - og egentlig uden at have undersøgt hvad der kan være den mest naturlige løsning - og løse dette i fordragelighed.
. Og selvfølgelig kan din "dyre" have, som indeholder 4 krydderurterplanter, et fåtal af ærteplanter, 3 jordbærplandter og til dels stiklinger leveret herfra, være ærgeligt se blive spist af snegle. Der er råd herfor - som kan googles eller få vejledning i et havecenter. - Med håb om fortsat god vækst
Mvh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælp!