Forum

Såning af grøn mynte?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. maj 2011 kl. 23.13

Jeg skal vist i gang med at så grøn mynte for tredje gang. Kun en lille del af frøene spirer og de går ud, inden de er en millimeter. Første hold fik måske for lidt vand og fuglene rodede rund i jorden efer trævler til redebygning, men andet hold er holdt fugtig og der har været net over. Alligevel spirer kun to! frø ud af en hel pose.

Jeg sår i store baljer- udenfor sneglenes rækkevidde. I baljerne ved siden af ( i samme jordblanding) har jeg sået timian, vinterkarse, dild, oregano, kommen og nigella, som alt sammen har spiret fint og vokser godt.

Er der noget specielt ved grøn mynte eller er det bare en ommer?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 29. maj 2011 kl. 17.13

Egentlig kan det ikke betale sig at så mynte.Både smagsmæssigt og prismæssigt.Det kan bedre betale sig at købe en færdig plante i grøntafdelingen eller hvor man nu finder en sådan og så plante ud.

Venlig hilsen Lotte

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 29. maj 2011 kl. 17.30

Jeg har også plantet mynte ud fra planter jeg har købt i supermarkedet eller grønthandleren. Det gror jo som ukrudt. Hvis du køber en pænt stor plante og bare klipper en masse af stænglerne af og sætter i vand, så vil de i løbet af meget kort tid sætte en masse rødder og efter et par uger kan du sætte disse i jord - ligesom når du f.eks. laver stiklinger. Det går meget hurtigt. Sådan gjorde jeg faktisk med min yndlingsmynte, som blev købt i sådan en lille plastikbakke hvor stænglerne var klippet af og derfor var uden rod - den var bare så fantastisk at jeg MÅTTE have den i haven, så jeg gjorde som ovenfor beskrevet og nu er den mange steder i haven.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. maj 2011 kl. 21.29

Tak for svarene. Det lyder som en rigtig god løsning - det må jeg prøve!

Nyt svar til emnet »Såning af grøn mynte?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Såning af grøn mynte?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider