Forum

Løg der går i stok.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 2. juni 2011 kl. 20.52

Hej.
Jeg har sat zitauerløg, købt for " dyre" penge i et havecenter den 19.4. Men alle mine løg er gået/ går i stok. Og det er ærgerligt, for de er plantet i et højbed og bliver rost meget, fordi de står så flot.

Jeg har pillet enkelte løg op, og resten har jeg knækket " blomsten" af. Men vil de vokse almindeligt alligevel, og kan de overhovedet bruges, eller skal jeg bare trække alle op, og så tænke: DET VAR SÅ DET!
Inge

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. juni 2011 kl. 22.10

Hej Inge T

Brug dem i alle de sammenhænge du kan slippe afsted med - på sild og pølse, i chutney, ketchup og suppe - og giv væk af dem !
Regn frem for alt ikke med, at de vil egne sig til at blive tørrede og gemt til næste vinter.
Fortsæt med at knække blomsterstilken, når du kan se den vokse frem.

Der er nok sket det, at dine løg har fået kulde i den periode, hvor de skulle udvikle rødder og top - og det kommer der stressede planter ud af. Deres hormonproduktion ansporer til anlæg af blomst i den situation - og du ser resultatet i form at masser af stokløbere.

Du kan kigge artiklen "Stikløg er den nemme måde" igennem - der er gode grundregler for, hvordan man undgår stokløbing i løgbedet. Find artiklen i Havenyt's arkiv ved at skrive titlen i søgefeltet øverst her på Havenyt's side.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 3. juni 2011 kl. 20.04

hej Lone.
tak for dit svar. Jeg har læst artiklen, og jeg synes også , det var sådan , jeg gjorde.

Men naturens luner følger ikke altid vores tilsætning/såning af vores køkkenhaver.
Inge

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 3. juni 2011 kl. 22.27

Hej Inge
Det lyder voldsomt, at så mange løg er gået i stok. Jeg har ikke fået læst den artikel, Lone henviser til. Men jeg satte mine 100 løg (Cepa og skalotte) 4. april og hidtil er kun 1 Cepa gået i stok, den blev straks fjernet og brugt i køkkenet. Jeg har dog haft fiberdug over dem lige fra de blev sat og til 5. maj, mon ikke det har hjulpet ?
Hilsen Clara

Nyt svar til emnet »Løg der går i stok.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Løg der går i stok.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider