Forum

Mine jordskokke-planter er små og hvide?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Christensen, 6. juni 2011 kl. 15.06

mine jordskokker ser meget underlige ud, og ligner på ingen måde dem i bøgerne (se billede). Er der nogen der ved, hvad der er galt? jeg satte dem for ca 6 uger siden 15 cm nede - posen var købt i et supermarked. planterne ser tørre ud, men de er ikke visne og føles ikke specielt tørre, når man rører dem.

noget andet underligt er, at ukrudt ikke rigtig kommer, hvor jordskokkerne står, men meget gerne kommer i resten af haven. Hvorfor det?

og slutteligt, tør man spise knoldene af en plante, der slet ikke ser ud som den burde? det er jo ikke bare én plante, men dem alle, der er underlige, så er det bare en særlig sort jeg har fået fat i? (mini-albino-jordskokker? :))

håber meget, der er nogen der kan kaste lys over mysteriet.

Mvh
Cecilie

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juni 2011 kl. 20.54

Hej Cecilie Christensen

Det er en mulighed, at du har fået fat i en genetisk variant, som tydeligvis ikke trives. Men det er ikke sandsynligt - for hvordan skulle en (moder-)albinoplante kunne danne tilstrækkeligt store knolde til, at de kan sælges som konsumvare ?
Hvis der havde været tale om frøformering ville muligheden være noget mere sandsynlig .....

Men besynderligt er det da, at ukrudtet tilsyneladende heller ikke "får fat" på det samme areal.

En anden nærliggende mulighed kan derfor være, at planterne på lige det jordstykke ikke kan optage jern. Årsagerne kan være at jorden har en meget høj pH-værdi (= Jorden er stærkt basisk) eller at jernet bindes på grund af et for stort fosfor- eller manganindhold i jorden.
Jeg vil foreslå dig at kontakte et firma, der udfører jordanalyser. Det er sandsynligt, at dit lokale plantecenter kan hjælpe dig med kontaktoplysninger og vejledning om prøveudtagning. Du skal sikre dig, at der følger vejledning med prøveresultatet, så du får muligheder for at handle ud fra det, der kan måles.

Og skulle du nu (som det er sædvane) få anvist at udtage jordprøver fra forskellige dele af din have, må du se væk fra det råd. Det er vigtig at målingerne foretages på jordprøver kun fra det jordstykke, hvor planterne ikke trives.

Spændende problemstilling ! Jeg håber, du vil lade os andre få del i den videre udforskning :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Mine jordskokke-planter er små og hvide?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mine jordskokke-planter er små og hvide?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider