Skrevet af: Mette Lund, 6. juni 2011 kl. 20.19
Jeg tror, at der var en anden der sendte ind om samme emne, men jeg kan ikke finde indlægget. Nu har jeg sået vintersquash for 2. gang og igen kommer der flotte store kimblade og de næste blade er så små og med en brun kant og så sker der bare ikke mere. Jeg troede at problemet var, at jeg vandede for meget, men nu har jeg holdt igen med vandet og det samme sker.
planterne står i et vindue, hvor der kun er meget lidt direkte sol og de er såede i så-muld.
Er er nogen der har et bud?
Skrevet af: Lone Brems, 6. juni 2011 kl. 21.42
Hej Mette Lund
Selv om du har holdt igen med at vande, er der måske ubalance mellem de små planters forbrug og den mængde vand, du giver dem.
Du kan ændre på jordblandingen, jordmængden til hver plante, temperaturen og sørge for, at der er let skygge hele dagen.
Og så kan du være nærig (i forhold til de første to forsøg) med vandet...
Den metode, jeg selv har held med, fører til følgende forslag:
Lav en jordblanding med 1 del havemuld og 1 del groft grus.
Skaf lidt sigtet, løs havekompost (ikke fra genbrugsplads)
Skaf en kasse / store lerpotter med en dybde på min 15 cm.
Dæk bunden af kassen / potten med lidt visne blad, herover drysse et tyndt lag havekompost - ca 2 cm og derover 6 - 8 cm havemuld blandet med grus. Vand let - og lad kasse/ potter stå 6 - 10 timer, så vandet har fordelt sig og det vand, som ikke kan indeholdes i jorden er dryppet nedenud.
Bring jordtemperaturen op på ca 25 grader.
Nu kan du så. Afstand mellem frøene i kasse 12 cm - i potte sås 2 frø pr potte.
Efter såning dækkes kassen / potterne med tynd plast, der bare lægges hen over. Fremspiringen kan ske i mørke eller med meget lidt lys.
Når kimbladene er godt oppe over jorden tages den tynde plast af, i potter fjernes den svageste kimplante og planterne stilles i læ og lyst, men ikke i sol !, gerne lidt køligere ca 18 - 20 grader.
Efter 3 - 5 dage vandes let - en halv dl pr plante hældt langsomt på jorden omkring plantens stilk.
Efter yderligere 3 - 5 dage vandes igen - samme mængde og fremgangsmåde som første gang.
Når første blad er ca 4 cm i diameter tilvænner du planterne til sol ved at flytte dem, så de får sol nogen timer sol morgen / eftermiddag (undgå middagstimerne) og efter nogle dage sættes planterne i fri luft nogle timer. Nu vandes med 2 - 3 dages interval - men stadigvæk kun en halv dl pr plante.
Når afhærdningen har varet omkring 12 - 18 dage er planterne klar til at blive omplantet til haven.
Vand grundigt dagen før udplantning - 2 - 3 dl pr plante, så planterne er bedst muligt rustet til at klare omstillingen til den endelige placering i haven.
Jeg håber, at du tør bruge metoden eller dele af den og at du får held med det tredje spiringsforsøg ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mette Lund, 7. juni 2011 kl. 17.38
Tak Lone
Det vil jeg prøve næste år- det er vel for sent at så nu?
Mvh Mette Lund
Skrevet af: Søren, 7. juni 2011 kl. 18.56
Hvilken sort er det?
Nogle sorter er meget længe om at modne, og det vil nok være for sent at så dem nu.
Jeg sår altid mine i potter i drivhus først i maj.
Skrevet af: Jens J., 7. juni 2011 kl. 21.08
Hvis du bruger såmuld (meget næringsfattig), og ikke gøder efterfølgende, så kunne det godt være, at planterne ikke har nok næring og derfor går i stå. Prøv at give dem lidt gødningsvand.
Skrevet af: B.J. Nielsen, 8. juni 2011 kl. 9.07
Jeg oplevede at mine tomatplanter ikke kunne trives i den såjord jeg havde købt i år til formålet, der skete det de spirede, dernæst når det næste hold blade kom visnede de...nå, kort fortalt smed jeg jorden ud, indkøbte det produkt jeg i årene før har sået i, og vupti det lykkedes.
Måske et forsøg værd at bruge en anden jord.
Skrevet af: Karna Maj, 8. juni 2011 kl. 16.28
Jeg spirede også det første hold Hokkaido indenfor uden direkte sol som Lone Brems. De kom 5 ud af 5 frø - af den ny frøpose. Og de blev gradvis vænnet til drivhuslivet, og til sidst kom de ud til afhærdning.
Men i de 4 potter med to år gamle frø kom der ingen planter op. De røg med i drivhuset og efter 14 dage væltede der 4 fine planter op. De var blevet vandet løbende med koldt vand fra vandkanden, når de andre blev vandet. De havde hverken plast over eller havde det særligt varmt om natten. I mellemtiden havde jeg proppet melonfrø ned i potterne. De kom nogle dage senere end græskarplanterne, så nu var der en græskar og tom meloner i hver potte. Så det blev til to græskar- og to melonplanter (som sikkert ikke når at modne på friland - det er en frilandssort). De to græskar var næsten lige så store som de første 5, da jeg plantede dem ud i går. Det er de største græskarplanter, jeg nogensinde har plantet ud - håber det går med blæsten i nat.
Alle var sået i samme jordblanding: ren havekompost med ca. 20% groft sand. Det er den blanding, som jeg normalt sår tomater, agurker, græskar og majs i. De skal alle have adgang til en del næring næsten fra start, da de vokser hurtigt.
Jeg er enig med B.J. Nielsen i, at det kan være en for næringssvag såjord til netop de ovennævnte planter, mens den kan være helt rigtig at så de mindre frø i.
Med venlig hilsen
Karna
Skrevet af: Maria D., 2. juli 2011 kl. 15.19
Nu vi taler om Squash..
Jeg har fået plantet 3 squash-planter ud i et lidt for lavt havebed, de er blevet ret store og der kommer både blomster og frugt på, især den ene af planterne, men jeg tror de kunne trives bedre hvis jeg flyttede dem i hver sin potte med noget mere dybde i.
Er der nogen der ved om man kan plante dem om med held?
bedste hilsner
Maria
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2011 kl. 15.32
Hej Maria -
de vil ikke være ret vilde med at blive gravet op og plantet om - men måske kan du prøve med en af dem og se, hvad den siger til det?
Nu skriver du lavt havebed - hvad betyder det helt præcist?
mvh
Anaj
Skrevet af: Maria D., 2. juli 2011 kl. 15.41
Hej Anaj,
Tak for hurtigt input :)
Det er vist oprindelig ment til at plante urter i og er egentlig bare en presenning med flettede kanter, tror det er omkring 15-20 cm i højden..
- det er vist for lavt til dem, desuden kommer der et væld af små snegle vandrende hele tiden. tænkte at det var nemmere at holde dem fra planterne også.
Jeg prøver med den ene og ser hvad der sker :)
mvh.
Maria
Skrevet af: Maria D., 2. juli 2011 kl. 15.53
Hej Anja,
.. ser nu at du hedder Anja og ikke Anaj, det må du undskylde.. blev bare lige så ivrig over at få svar på mit første indlæg :D
mvh. Maria
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2011 kl. 16.33
Hæ hæ - det får jeg også selv skrevet ind i mellem...
Du har ret - 15-20 cm er noget lavt, da de har meget dybtgående rødder, så de har det helt sikkert bedst direkte i jorden.
Mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Squashplanterne trives ikke