Skrevet af: Klaus Østergaard, 14. juni 2011 kl. 17.10
Hej
Jeg har 4 rækker jordbær hvor der begynder at komme bær nu. Der kommer også alle de her udløbere. Jeg ved at man kan plante disse, så de bliver til nye planter, men hvordan gør jeg helt nøjagtigt??
Jeg har læst et sted at man bare skal grave en potte ned og lægge den nye plante henover og så klarer de selv resten. Det virker dog lidt trælst da jeg jo skal gå imellem rækkerne.
Jeg læste et andet sted at man bare kan knække den nye plante af og stikke udløberen/stænglen ned i en potte med jord og så kommer der nye planter.
Hvad er bedst?
Hvornår skal jeg gøre det?
Hvis jeg bruger potter, hvad slags jord er så bedst?
På forhånd tusind tak for evt hjælp :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juni 2011 kl. 18.06
Hej Klaus -
de nye stiklinger skal have slået rod, før de skal knækkes af - enten i en potte eller direkte i jorden.
Måske kan du flytte dem ind i selve rækken mellem planterne, så de kan slå rod der?
mvh
Anja
Skrevet af: Jesper Nielsen, 14. juni 2011 kl. 20.06
1. Hej Anja. Tusinde takker for de stiklinge du sendte, de vokser godt.
2. Hej Klaus. Jeg har fået " løber " fra en unge dame, som havde købt 6 jordbærplanter hos Rema1000 og hun har stillede dem på et betondæk, hvor de udløber ikke kunne vokse og gik til. Til sidst spurgte jeg om lov til at tage de " løber ", siden at hun ikke gad at plante dem i jorden, og jeg fik et ja. Jeg klippet de løber af og kom dem direkte i vand, til jeg kom hjem, og klippet navlestrengen til der kun var 3cm fra planten, og brugt plantemuld og kom i potte og vandet godt og stak planten ned i det. Holdt planterne i drivhuset, hvor lyset var indirekte og jeg vandet hverdag til de begynde at vokse. Se billedet for at se resultatet! :) Jeg har 27 planter nu, og alle har overlevet processen Mvh Jesper
Skrevet af: Jesper Nielsen, 14. juni 2011 kl. 20.13
Billede Numero 2 :) Jesper
Skrevet af: Jesper Nielsen, 14. juni 2011 kl. 21.00
Der skal tilføjes at jeg har brugt gødning i form af kompost fra genbrugsstationen, og plantegødning i pilleform. Jeg har læst at jordbærplanter har brug for jord med meget Kaliumindhold, for at rødderne kan blive stærke og vokse, jeg har gødet 1-2 gange om ugen. Jeg købte plantegødning i en pose på 5kg i Aldi for kr49, og det varer længe. :) Jesper
Skrevet af: Mogens; E., 14. juni 2011 kl. 21.23
Hej Jesper.
Pas på med alt det gødning. Kompost fra genbrugsen er stærke sager, og så giver du ekstra gødning 2 x om ugen. Det er alt for meget, du brænder rødderne af, og så skal nyplantninger slet ikke have gødning. Du skal først gøde dine jordbærplanter i sensommeren. Hvis du gøder dem til foråret bliver det hele kun store blade og næsten ingen bær.
Skrevet af: Jesper Nielsen, 14. juni 2011 kl. 21.42
Hej Mogens. Tak for tippet, men jeg er holdt med at gøde, det var kun for at sætte gang i Planten, og som du kan se på billederne er der intet brændt af og de vokser som de skal. Jeg skriver bare som jeg har gjordt, og ikke en hentydning til at andre skal gøre som mig. mvh Jesper
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbær formering