Forum

Jordbær og gødning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maja Larsen, 19. juni 2011 kl. 23.18

jeg har i år anskaffet mig nogen jordbær, pt står de i et højbed men skal flyttes, hvornår er det bedste tidspunkt at flytte jordbær. jeg ar fået fortalt de skal gødes eller ha kompost om efteråret, hvad gør i.
har fået afvide det er fint at der bliver lagt afslået græs på den istedet for kompost er det rigtigt.

er i trivl om hvad jeg skal, vi har ingen kompost og må ikke ha det på grunden.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. juni 2011 kl. 10.24

Hej Maja Larsen

Du kan planlægge af flytte / plante nye jordbær i august - ikke senere, for det tager tid for dem at opbygge et godt rodnet, så planterne får mulighed for at opbygge et godt bladdække og god blomstersætning.
Jeg har været nærig med at tilføre jordbærbedet kvælstofholdig gødning (husdyrgødning og luzernemel), men aldrig nærig med at give masser af kompost og brunt jorddække i form af afklippet græs fra plænen, grannåle eller bladkompost. Da det jo er forskelligt, hvad det er muligt at skaffe, må man prøve sig lidt frem og se hvad der virker godt :-)

Måske kan du have glæde af at læse to korte artikler fra Havenyt's arkiv: (Skriv titlen i søgefeltet øverst på denne side).
"Anlæg et nyt jordbærbed" og "Sådan dyrker du jordbær" - begge artikler er skrevet af Karna Maj - Havenyt's redaktør.

Og så er det da en "løjerlig" beslutning, at du ikke må have kompost på grunden ..... jeg kan fint forstå, hvis det drejer sig om at der ikke må bygges kompostbeholdere - men kompostering kan foregå f. eks på jordoverfladen. Og kompostering er selve grundlaget for at vedligeholde jordens frugtbarhed og en jordstruktur, som det er muligt at dyrke urter i.

Hvis du har tid til det, kunne det være interessant at få lidt mere at vide om, hvad det er for et regelsæt du skal indrette dig efter der, hvor din urtehave er. Opret evt et nyt emne med titlen "Kompostering" - så kan der måske komme flere synspunkter og forslag til praktiske løsninger.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Jordbær og gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbær og gødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider