Forum

Hvad er gelé’en på mine rabarber

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 22. juni 2011 kl. 10.21

Hej
På mine (jordbær)rabarber er der i år nogle lidt store klatter af helt glasklar gelé, dels på bladene og dels i rillen på stænglerne.

Det kan godt skylles af, men jeg er nysgerrig efter at vide hvem eller hvad, der har lavet det ?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. juni 2011 kl. 8.10

Hej.

Det er lidt svært at svare på uden billede, men mit bud er snegleslim. Sneglene gemmer sig under de store blade og helt inde ved stilkenes rod. Et andet tegn på snegleaktivitet er huller i rabarberbladene.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 29. juni 2011 kl. 8.59

Ja, et billede havde selvfølgelig været godt. Men nu har jeg været henne for at tage ét på flere forskellige tidspunkter, uden held.
Så enten er det fordi, det er så tørt i denne tid, eller også er sæsonen slut for 'gelémageren'.
Jeg tænkte selv på snegleslim, indtil jeg så en klat på størrelse med en valnød ! Men som sagt var det helt glasklart, og det virkede heller ikke så klistret som snegleslim.
Jeg må se, om der kommer mere, når det bliver fugtigt i vejret igen, ellers må det vente til næste sæson....

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny P., 23. juni 2012 kl. 11.36

Kan man spise de rarbarber der har været slim på hvis man renser dem godt for det er vel kun udenpå stænglen det er.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2012 kl. 13.08

Hej Cony

Hvis du tænker på slim fra snegle, så glem hysteriet og rengør som du plejer.

Jeg husker en artikel på haven.dk, hvor en familie kasserede deres jordbærbed blot fordi der var dræbersnegle i bedet. De mente så, at deres børn var udsat for smitte og blive syge af colibakterier og hvad har vi.....langt ude!

Til Eva Hall (som nok har glemt sit indlæg fra 2011)

Måske "stjernesnot"?
Cikadeskum?

Snegleslim er jo blot en tynd film, når den tørrer lidt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. juni 2012 kl. 13.50

Hvis man spørger fødevarerstyrelsen her i mørkhøj så kan man tilsætte en dråbe opvaskemiddel til sit skyllevand så er man sikker på at få fjernet alt lige fra snegleslim til tungmetaller på planterne, men kun det der sidder uden på planten. Det er værd, at vide hvis ens køkkenhave ligger op ad en trafikeret vej .

Nyt svar til emnet »Hvad er gelé’en på mine rabarber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad er gelé’en på mine rabarber

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider