Skrevet af: Emil H., 27. juni 2011 kl. 10.38
Hej
Jeg er netop kommet hjem efter 12 dage i udlandet, og nu ser mine kartofler ud som på billedet.
Er det skimmel eller noget andet? og er det ikke ret tidligt?
Det er værst med mine asparges kartofler, men de andre planter er også begyndt.
Det ser også ud til at det er begyndt i den ene ende, for planterne i den anden ser ikke ud til at være ramt.
Gode råd modtages meget gerne:)
Vh Emil
Skrevet af: Lone Brems, 27. juni 2011 kl. 19.14
Hej Emil H
Ja det ser ud som kartoffelskimmel - og det bedste du kan gøre nu er at fjerne toppene på hele kartoffelstykket for at undgå spredning af svampesporer til endnu ikke angrebne planter og til de nydannede kartoffelknolde.
Og vær gerne hurtigt - det vil være fint at få toppen væk inden der kommer regn senere på ugen. Regn skyller svampesporerne ned i jorden og hvis det sker rådner kartoflerne.
Saml toppen sammen og kør den til kompostering på den lokale genbrugsplads - der komposteres almindeligvis ved 60 - 70 grader, som dræber svampesporerne.
Lad kartoflerne ligge, hvor de ligger, en månedstid, så de kan modne inden lagring. Hvis de kan ses ovenpå jorden (hvad aspargeskartofler ofte kan) kan du dække kartoffelstykket med et lag løst-rystet halm, så knoldene ligger i mørke, indtil du graver dem op.
Hvis du er interesseret i at vide mere om kartoffelskimmel kan du bruge søgefeltet øverst på Havenyt's side - bare skriv "kartoffelskimmel" - der dukker en fyldig artikel op :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Emil H., 30. juni 2011 kl. 10.14
Hej Lone
Mange tak for dit svar, jeg har fjernede alle toppene den anden dag og det ser ud til at kartoflerne i jorden har det fint. De er ihvertfald store og flotte.
Jeg har dog ikke lagt et lag halm oven på, da jeg ikke syntes at kartoflerne kan ses oven på jorden, men kan de tage skade af at ligge få cm under jorden? og burde jeg i så fald dække jorden over?
Jeg er også blevet en del klogere om karfoffelskimmel og vil forsørge at vælge nogle stærkere sorter til næste år. er det korrekt at asparges generelt er mere modtagelig over for skimmel?
Vh Emil
Skrevet af: Lone Brems, 30. juni 2011 kl. 10.34
Hej Emil H
Kartoflerne danner solanin og bliver grønne i skrællen (og også lidt ind i kartoflen) hvis de udsættes for lys.
Hvis det sker, er det en stærk belastning for dine (og dine gæsters) nyrer at få udskilt solanin igen fra kroppen - det er grunden til, at det er vigtigt at beskytte kartoffelknoldene mod direkte lys / sol.
Med et par cm jord over burde der ikke kunne være så meget lyspåvirkning, at det sætter gang i den proces. Så lige nu er det nok i orden ikke at dække med noget, der skygger.
Der kan være grund til at holde øje med kartoffelstykket efter kraftige regnskyl - på nogen jordtyper kan regn flytte ret meget rundt med materialet.
Ja, det er rigtigt, at aspargeskartofler ikke er mellem de mest modstandsdygtige mod skimmel.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler planter visner