Skrevet af: Mikkel T., 27. juni 2011 kl. 23.15
Hej, jeg har i efteråret sat en masse hvidløg (thermidrome) de begyndte at sætte topløg for en uge siden, nogen af dem kommer blot et par cm over jorden. Er det ikke tidligt de begynder på det?
Skal jeg bare høste dem nu eller lade dem vokse færdig? Jeg har ikke de store planer om at bruge topløgene, så spørgsmålet er vel om løget i jorden bliver større når først det er begyndt at bruge energi på topløg. Jeg har høstet nogen og de har en pæn størrelse.
Skrevet af: Lone Brems, 28. juni 2011 kl. 10.55
Hej Mikkel Thomsen
Nej det er ikke tidligt - vækstperioden har jo været rigtig lang for dine løg, selvom der jo har været en hvileperiode mens det var koldest sidste vinter.
Hvis du gerne vil have mest mulig tilvækst i løget i jorden med før du høster, må du pille topløgene af og lade løgene i jorden gro det, de nu kan. Det kan måske forringe holdbarheden en smule at gøre det - men til gengæld forhindrer du planterne i at fordele den tilgængelige energi og næringsstoffer to steder (hvor du er interesseret i det ene, nemlig løget i jorden).
Om løgene er høstmodne kan du konstatere ved at vride lidt med stænglen 5 - 10 cm over jordoverfladen - hvis stænglen er bøjelig og en smule indtørret er det høsttid.
Hvis du vil læse mere om dyrkning og tørring af hvidløg kan du skrive "hvidløg" i søgefeltet øverst på Havenyt's side - der er grundig info i en artikel af Karna Maj.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Høst af hvidløg