Forum

Blåbær og græsdække

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ditlev Sørensen, 29. juni 2011 kl. 23.06

Jeg har en del blåbærplanter i min have. De står i to rækker med 50. Jeg har købt dem ganske små (så jeg kunne få råd til så mange som muligt) og de er nu et par år gamle og begynder at give bær. Sorterne er blue crop og hardyblue i den ene række og Reka i den anden. Jeg har dækket jorden med træflis og dette er løbende blevet fyldt på efterhånden som det er omsat. Jeg har læst at man ikke skal gøde for meget og har heller ikke gjort det, men tænker nu på at give et tykt lag græsafklip som jorddække ovenpå flisen. Græsset dækker bedre af for ukrudt men indeholder jo også næring. Vil det gå når man fortsat tilfører flis en gang om året? Har ikke så meget forstand på Ph-værdi men mener at omsætning af træstof vil sænke ph. Vil græsafklip hæve det eller blot tilføre tilgængeligt næring ved den givne ph-værdi??? Jeg har et kæmpe rhododendronbed som også har fået flis og sidste vinter dækkede jeg til med halm (som jeg har rigeligt af) Da sennegræsset begyndte at komme op igennem rev jeg det løs (fjernede det ikke men det slap jorden helt) og tilføjede 10 cm græsafklip. Planterne står nu rigtig flot med masse nye skud, men det ved jeg jo ikke om de havde gjort alligevel. Jeg er ikke glad for at skulle købe en kæmpe portion spaghnum (af forskellige årsager) men vil gerne have et flot bed. Hvordan tror i det kommer til at forløbe???

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. juni 2011 kl. 9.29

Min erfaring med blåbær og rhododendron er at græsafklip er tilbøjelig til at pakke sammen oven på spagnumen så regnvandet ikke så let trænger igennem. Græs gøder lidt, men ikke voldsomt. Jeg har i flere år smidt godt med visne blade under planterne. Når hækken er klippet kører jeg motorklipperen hen over afklippet og findeler det, så er det glimrende under rodoerne og blåbær. På Dragsholm slot er der en meget stor rhododendron park med kæmpe planter og de får alt bladaffald fra resten af parken.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Dorte Pørneki, 30. juni 2011 kl. 13.46

Hej Ditlev

Det lyder spændende med dit store blåbærprojekt! Jeg vil også gerne selv have sat en del planter i min have, men planterne er jo lidt bekostelige. Hvor gamle var de planter du satte og hvor købte du dem henne? Er der forskel på de forskellige sorter mht hvordan de har etableret sig?

Venlig hilsen
Ann Dorte

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 30. juni 2011 kl. 13.52

Jeg vil, som Ann, lytte med her, da jeg altdid har haft lysten tilat give mig i kast med et bed med blåbær. Jeg har mange andre bær, så hvorfor ikke blåbær. Hvilke sorter kan I i øvrigt anbefale?

Kærlig hilsen Johan Præst.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev Sørensen, 30. juni 2011 kl. 22.01

Jeg har købt dem af en flink mand der hedder Boi (de-gamle-sorter.dk) Jeg købte dem som sagt små så jeg kunne have råd til flere. Han sagde vist at de var 2 år gamle og noget med at de var klippet ned efter 1. vækst år. De har etableret sig noget forskelligt, men har heller ikke haft optimale forhold. Jeg har først rigtigt kunne vande efter jeg har fået egen boring og så har jeg sat hus i stand, så de har været groet til i ukrudt et par gange. De klarer sig nu overraskende godt og det er ligesom om de rigtig strutter og sætter ny vækst når jeg befrier dem fra konkurrencen. Jeg vil dog ikke opfordre til den slags uorden og nu er jeg også ved at være mere med. Sorten Reka skulle efter sigende kunne klare sig godt i almindelig have jord og de ser også bedst ud. De har også en anden vækst form idet de strækker sig op på en hovedstængel og har en busket top. De to andre sorter er mere jordnære i deres form, men det kan godt skyldes at jorden først skal rette sig til mere optimale forhold.
Jeg har også set to andre salgssteder på nettet blåbær.nu og halskenbjerg.dk Den sidste ligger på den vej jeg bor på og han har 10 ha med blåbær og udvider iøvrigt lige nu. Det ser vanvittig flot ud generelt men i særdeleshed om efteråret.
Er der nogen der har erfaringer med udbytte? Jeg har jo som sagt 100 planter så når de begynder at give lidt alle sammen så løber det jo op. Vi har de sidste år købet nogle kg i selvpluk hos halskenbjerg og de er hurtigt blevet fortæret (som slik ;O)
Jeg fandt iøvrigt en amerikansk hjemmeside (blueberries.org) og læste her at græs godt kan bruges som jorddække (mulch) men jeg vil da være opmærksom på om vandet kan trænge ned.
mvh
Ditlev

Nyt svar til emnet »Blåbær og græsdække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blåbær og græsdække

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider