Forum

Thomatplanter »visner« (Overvanding?)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Aistrup, 2. juli 2011 kl. 10.43

Hej,

Jeg har 6 tomatplanter på min altan som jeg selv har groet fra frø. De fire af dem står i to altankasser på gulvet og de andre to står for siv selv i potter.

De gror RIGTIG fint og sætter utrolig mange blomster og (endnu) små grønne tomater. Men nu er der noget galt med de to af planterne i den ene altankasse.(dem til venstre på billedet)

Jeg kan bedst beskrive det som om de mangler vand. Men det gør de ikke. Tværtimod måske? Har jeg overvandet dem? Og i så fald - hvad kan jeg gøre nu? Er det for sent?

Den ene af planterne (nummer to fra venstre på billedet) begynder også at skifte farve til det gullige på bladene nedefra.

Jeg har ikke haft disse problemer med tomater før.

Er der nogen, der har lidt indsigt på området?

Det skal måske lige siges at jeg IKKE gøder dem mere. Gjorde i starten med Substral, men så løb jeg tør ingen planter har fået gødning i en måned ca. Måske mere.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Petersen, 2. juli 2011 kl. 11.33

Er det peber planter du har til venstre for dine dårlig tomater.!!

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Aistrup, 2. juli 2011 kl. 11.42

JA .... Er det slemt?!

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Aistrup, 2. juli 2011 kl. 11.45

Eller ... det er chilli

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Thomhave Simonsen, 2. juli 2011 kl. 12.57

Det kunne godt se ud som om dine tomatplanter mangler gødning... da det ser ud til du bor i lejlighed og ikke har have...så jeg vil anbefale noget økologisk kyllingegødning (Evt. af mærket "Farmer"), som er tørre piller, der strøes ud på jorden ved planten...og da tomatplanter jo vandes ofte, så vandes gødningen ned i jorden til glæde for dine tomater...du kan også blande gødningen med vand i en dags tid og så give tomaterne det ved vanding...bland evt. 1 krus gødning til en spand vand...men læg en plade eller anden form for låg på mens blandingen står, da det lugter noget i blandet form...

Men det ser da ikke så slemt ud...er det gødning de mangler så skal de nok snart kome i fin form og blive grønne igen...

venligst Anita

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Aistrup, 2. juli 2011 kl. 13.04

Det er bare underligt, for de andre to planter i den anden kasse har det PERFEKT.

Det er kun de to. Der er ikke dræn i kasserne, så KAN de for for meget vand? OG kan det være derfor?

Og så har jeg haft chiliplanter stående op ad. Kan det have noget med DET at gøre?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. juli 2011 kl. 13.21

Hej Anders

Det kan godt være overvanding, og det er altid en dårlig ide at dyrke i beholdere uden hul i bunden. Hvis man gør det, skal man have så stor en beholder, at der er plads til et lag sten eller murstensbrokker i bunden, så evt. vand samler sig under rodniveau. Står plantens rødder i vand, dør de af iltmangel, og en helt vandmættet jord giver risiko for svampeangreb.

Men der er jo også nogle andre faktorer:

Den lidt lysere farve på bladene kan være både dårlig trivsel, men kan også være mangel på næringsstoffer. Du er ved dyrkning i beholder nødt til at gøde planterne, ellers holder de op med at vokse godt og sætte blomster og tomater. Man kan købe forskellige produkter på væskeform, bl.a. også flydende lupingødning.

Jeg kan se nogle brune angreb på de nederste blade - kan du ikke tage et nærbillede?

Du skriver, at du selv har dyrket planterne frem fra frø. Er det købte frø, så det er samme sort? Eller har du taget frø fra en købt tomat. Hvis man gør det sidste, kan det give meget forskellige planter, hvis købetomaten er en F1 sort. Og det kan også give planter, som trives meget forskelligt.

Med venlig hilsen
Karna

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Aistrup, 2. juli 2011 kl. 13.27

Her er der et nærbillede :)

Er der noget jeg kan gøre for at redde de to planter nu? Det er KLART dem der har sat flest blomster og frugter.

Eller er de døde?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. juli 2011 kl. 13.51

Hej Anders

Det er i hvert fald ikke kartoffelskimmel, så vidt jeg kan se. Jeg kan ikke se, hvad årsagen til de brune planter er.

Men jeg er ret overbevist om, at planterne mangler næringsstoffer. De strutter ikke af sundhed. Men vent med at vande med gødningsvand, til du er sikker på, at jorden er tør og har brug for vand. Og så skal du ikke overgøde, kun give en opløsning efter anvisningen på produktet. Overgødskning kan planten heller ikke tåle. Hvis det er gødningsmangel, så vil du kunne se en bedring allerede efter en uges tid.

Med venlig hilsen
Karna

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Thomhave Simonsen, 2. juli 2011 kl. 15.46

hej Anders !

Jeg glemte lige at sige at gødningen ikke er noget du skal bruge hver gang du vander, men kun når planten trænger....

venligst Anita

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 2. juli 2011 kl. 23.16

Jeg synes det ligner en kombination af gødningsmangel, overvanding og lille vækstbeholder.

Det ser ikke ud til at være meget jord pr. plante. Derved bliver rødderne hurtigt klemte, næringsstofferne bliver hurtigt brugt og det er svært at styre vandingen. Jeg vil helt klart anbefale huller i bunden, da det ellers stort set er umuligt at undgå at rødderne kommer til at soppe i vand. Især med de små beholdere, hvor rodnettet er meget kompakt, og der skal vandes meget for at udgå udtørring.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Aistrup, 3. juli 2011 kl. 15.07

Jeg har i dag taget hele rodnettet med jorden op. VEd at løsne det lidt i siderne og forsigtigt trække ved stammerne kunne jeg få alt op.
i bunden lagde jeg cirka 4 centimeter knuste potter, som jeg så satte jord/rod-'klodsen ovenpå.

Burde det ikke hjælpe?

Nyt svar til emnet »Thomatplanter »visner« (Overvanding?)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Thomatplanter »visner« (Overvanding?)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider