Forum

Persillen visner og ser muggen ud?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 2. juli 2011 kl. 13.52

Der sker et eller andet med mit persille som er første års.. (købt påplanteskole og plantet ud)

Det voksede så flot, stod grønt og sprødt. Hver gang jeg har plukket af det har jeg vandet godt...men nu.. Nu virsner det ned, noget er gult andet nærmest råddent, og der er et hvidt "slør" over dem og det lugter muggent?

Ligger et billede ved for at illustrere det gode og det syge persille.. (tager fra samme sted)

Hvad pokker gør jer??

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. juli 2011 kl. 8.43

Prøv at holde op med at vande. Det kan være, at du i den her fugtige periode har gjort jorden så våd og kompakt ved at vande som standard, at rødderne mangler ilt.

Det kan være persillebladplet - og det er er nok det, jeg synes det ligner mest:
www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Havebrug/Frilandsgroensager/Sider/GR_OKO_DV_Persille.pdf?List=%7Bc36f615f-e518-4433-8ad7-6a9e0e064634%7D&download=true

Det kan også være angreb af gulerodsfluens larve
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/21.html

Eller persillelus - det er dog normalt først lidt senere:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/141.html

De dårlige blade er i forfald, kan ikke spises, og er det persillebladplet, så føres der smitte fra de syge blade og til de nye blade - og værre til nye planter. Hvis det er enkelte planter, som er angrebet, mens andre har det fint, ville jeg fjerne de syge planter omgående.

Køb et nyt brev persille og så en række længst muligt væk fra de udplantede. Persillen vil spire godt og hurtigt i det danske sommervejr med byger næsten hver dag. Og du vil have persille fra sidst på sommeren.

Med venlig hilsen
Karna

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. juli 2011 kl. 8.47

Hej Lise

Prøv lige at tage et billede af persillerækken - det kan måske give et bedre billede af, hvad der er galt - og hvad du bør gøre.

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Persillen visner og ser muggen ud?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Persillen visner og ser muggen ud?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider