Skrevet af: Vibeke Sørensen, 12. juli 2011 kl. 8.00
Hej alle
Jeg har fået stiklinger fra en hvid jordbær, men kan ikke finde mange oplysninger om denne på nettet. De er på størrelse med skovjordbær, men mere intense i smagen. Kan nogen fortælle mere om denne plante...og er den ikke særlig udbredt?
Med venlig hilsen Vibeke
Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. juli 2011 kl. 13.59
Vibeke.
Hvide jordebær skulle efter sigende stamme fra Hawaii, hvor de stadig skulle vokse. Hvornaar de maatte være kommen til europa ved jeg ikke, men som sidegevinst kan det jo da oplyses, at denne sort hverken sætter udløbere eller bliver taget af fuglene. Vel paa grund af farven. Akke-ja. Et problem kan dog være at vide, naar de er modne, da jo da farven ej ændres. Da maa man føle paa bæret dets blødhed.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: H.L. Harms, 13. juli 2011 kl. 0.38
hej Vibeke og Eivin. Der må være tale om forskellige slags HVIDE JORDBÆR. De, jeg har overalt i min have, er som Vibeke beskriver, - hvide skovjordbær - meget aromatiske - og de er MEGET villige til at sætte aflæggere ud. Hvor jeg har den fra, og hvornår jeg først opdagede den, kan jeg ikke erindre. Jeg har haft haven i mange år, og gjort stor brug af at bytte planter med andre, så den kan jo have sneget sig ind ved sådan en lejlighed, - den smager pragtfuldt - mere kan jeg ikke fortælle om den, jeg har ikke set den andre steder og kunne også godt tænke mig at vide mere om den.
venlig hilsen H-L harms
Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. juli 2011 kl. 0.46
Hej H.L. Harms. Tak for de oplysende indlæg. Der er sikkert mange, mange arter og sorter. Og jo da sikke ærgeligt, at du ej ved hvorfra den maatte kommen.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Vibeke Sørensen, 13. juli 2011 kl. 7.37
Hej igen.
Har lige læst om de hvide særlinge.
Som skrevet voksede/ eller stadig vokser de på Hawaii. De blev i 1714 krydset med det amerikanske jordbær og er som vi ser det i dag...hvide. Forædlingsarbejdet var meget omfattende. Slut på 1700 tallet beorderede Ludvig d. XV sin gartner til at infange alle arter han kunne og dette blev til ca 300 arter siges der. I dag dyrkes der færre på grund af den ringere holdbarhed.
Måske vi en dag kunne finde dem blandt vores vilde røde skovjorbær i krat og hegn. Ikke dårligt vel?
Hilsen Vibeke
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2011 kl. 7.51
Hej Vibeke
jo - umiddelbart synes jeg det, at det ville være dårligt...
Vi har mange eksempler på, at arter udefra udkonkurrerer de oprindelige planter, og det set synes jeg er lidt trist, for de kommer jo ikke bare igen.
Prøv at læse lidt her om invasive arter:
www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/invasivearter/
Mvh
Anja
Skrevet af: Vibeke Sørensen, 13. juli 2011 kl. 7.56
Jamen du har da helt ret....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvide jordbær