Forum

Gødning i kompostbunken

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. marts 2004 kl. 8.46

Jeg er ved at "bygge" en kompostbunke da der aldrig kom liv i den gamle. Der er med andre ord næsten ikke sket nogen nedbrydning. Nu er den større og foret med presenning så den ikke tørrer ud.

Mit spørgmål er om det er en god idé at drysse lidt naturgødningspiller mellem lagene for at sætte gang i prcessen? Og så skal der jo nok også vandes, da meget af indholdet er knastørt.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivana, 19. marts 2004 kl. 9.06

Hvad er naturgødningspiller? Dem har jeg aldrig hørt om før!

Hvis din kompost er meget tør, skal du vande den.

Er det kun haveaffald? Jeg har erfaring for, at der kommer mere gang i den, hvis man også bruger køkkenaffald i sin kompost (men så er det nok bedst, at det er en lukket kompost p.g.a. skadedyr og lugt). Kompostorme er også en god idé, spørg på dit lokale komposteringsanlæg.

Her på Havenyt er i øvrigt en del gode artikler om kompost, brug søgefunktionen.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 21. marts 2004 kl. 11.08

Naturgødningspiller er små sammenpressede piller af bl.a. hønsemøg. Vi kommer engang imellem grønt køkkenaffald i komposten, men det er jo ikke de store mængder det bliver til. Jeg er klar over at den skal vandes, det er den også blevet, men nogle af lagene har været så sammenpressede at vandet ikke har kunnet trænge igennem. Derfor er jeg ved at bygge kompostbunken op igen, lag for lag, og så er det at jeg mener at have hørt at det er en god ide at give den noget kvælstof.

Artiklerne om kompost har jeg allerede læst og printet ud.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 21. marts 2004 kl. 11.42

Hej Martin

Det kan anbefales, for at holde på fugten, også at dække bunkens top – f.eks. med et stykke presenning.

Venlig hilsen
Jakob Bock

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Darelius, 22. marts 2004 kl. 12.40

For 11/2 år siden flyttede vi og overtog dermed en have med bla. en plastkompostbeholder. Denne er ikke 100% tæt og vi ved ikke om der er orm i. Vi har heller ikke fået den tømt endnu men hælder jævnligt vores kompostaffald i den. Hvordan bruger vi denne kompost? Kan indeholdet blive for gammelt? Skal vi tømme hele indholdet ud i haven, blandet med jord?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivana, 22. marts 2004 kl. 15.55

Har beholderen ikke sådan en skuffe nederst, så du kan tjekke, om indholdet er gennemkomposteret? Man plejer at sige 1–2 år, hvis der ikke er brugt kompostorm, men hvis du vil være helt sikker, kan du jo hælde nogen orm i her til maj, så går der 2 mdr., og så har du kompost.

Du kan godt bruge komposten ublandet, f.eks. som et tyndt lag topdressing på græsplænen, men ellers er det nok bedst at blande den lidt op, kompost kan nemlig være meget næringsrig, og planterødder kan godt tage skade. Du kan bare blande den med den jord, du nu har i din have, og så bruge den som beriget jord i f.eks. køkkenhaven.

Nyt svar til emnet »Gødning i kompostbunken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gødning i kompostbunken

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider