Forum

Røde majsplanter -Hvorfor?!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Mose, 19. juli 2011 kl. 18.53

Hej alle...
Jeg har i år forsøgt mig med majs i haven. Havde købt et par poser alm. majsfrø som jeg dyrkede i vindueskarmen indtil midt maj, hvor jeg hærdede dem og derfter plantede dem ud.
Nu er der så sket det at stænglen og de kolber der kommer er rød-violette. Hvordan kan det være?

1 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 19. juli 2011 kl. 19.42

Hej Maria.
Jeg har tilgengæld købt nogen "røde majs"...som skulle være såååå fine i haven og som man kunne "poppe" popkorn af.
Kolben skulle så være rød.
Nu har jeg prøvet at så dem i små potter..først lagde jeg dem i vand i 1 døgn....men absolut intet sker.....
Er der evt nogen der kender..og har haft held med sådan nogen ???
( Spørger fordi jeg fik dem af min niece på 13...hun er begyndt at interessere sig en smule for at dyrke grønt og andet...)

2 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Mose, 21. juli 2011 kl. 20.37

Aaaai! Er der virkelig ikke nogen der ved hvad der sker med mine majs?! Synes egentlig det er lidt skræmmende!

3 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. juli 2011 kl. 21.35

Hej Maria.

Så vidt jeg kan se på billedet, er det kun stængel og kolbe der er røde, hvor bladene ser grønne ud.

Ser alle planter ens ud?

Det kan være, at det er en sortsforskel. De forskellige sorter kan variere en del.

Jeg ville lade dem stå og se hvad der sker. Det kan være helt normalt.

Mvh. Hans

4 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonni Jakobsen, 5. august 2011 kl. 22.47

Hej Maria

Jeg har nøjagtig det samme problem som dig i år, jeg har også købt flere poser alm. majs, som er blevet rødviolette.

Vokser dine som de skal? mine bliver ikke ret høje og kolberne er meget små.

5 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne S., 8. august 2011 kl. 10.15

Uden helt at vide det, tror jeg det er normalt for den sort. Jeg har haft majs gennem nogle år og mener de ser normale ud. Udbyttet hat svinget efter hvor varm sommeren har været.mhv Hanne

6 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 8. august 2011 kl. 21.47

Der er intet galt med dine majs, det er bare sorten der ser sådan ud.

Der er mange forskellige majs sorter...

7 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 8. august 2011 kl. 23.37

Jeg har præcis samme problem som Lonni og Maria. Planterne er ikke særlig høje, kolberne er små, og farven er rødviolet. Det handler ikke om sorten, for jeg har dyrket samme sort i flere år, og sådan har de aldrig set ud.

Hilsen Peter

8 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 8. august 2011 kl. 23.51

Hvad hedder sorten?

9 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. august 2011 kl. 1.48

Hej

Jeg googlede lidt og fandt denne side om majs med purple blade på små majsplanter, hvor mindre vækst også er nævnt som symptom. Det skulle skyldes fosformangel - majs skal bruge dobbelt mængde fosfor i forhold til de fleste andre afgrøder. En meget våd og kold periode skulle også være en medvirkende faktor - har det et andet sted, at det kaldes kuldeinduceret fosformangel.

msucares.com/crops/corn/corn_stunted.html

Induceret fosformangel kan også opstå ved høje koncentrationer af andre næringsstoffer – især kvælstof. Her står også at fosformangel kan give violet skær:

www.skovdyrkerne.dk/dyrkningsaktuelt/juletraeerogklippegroent/bevoksningspleje/goedskning/fosformangelp/

Men om det er fosformangel, der er spiller ind, mangler vi en fagmand til at bedømme.

Med venlig hilsen
Karna

10 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. august 2011 kl. 8.40

Hej.

Jeg tror, Karna er inde på det rigtige.

Der er noget børnelærdom, der popper op omkring mangelsygdomme, men som er sjældne nu ved brug af gylle og handelsgødning.

Hvis man vil, kan der spørges på linket herunder. Der er konsulenter, som burde kunne give svar.

Der er også et link til et sted, hvor mangelsymtomer omtales.

www.landbrugsavisen.dk/Debatogblogs/Plantedoktoren/Forside.htm

www.bayergarden.dk/da/bayergardenguiden/jord_kalk_godning/godning.html

Mvh. Hans

11 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 9. august 2011 kl. 9.08

Hej

Mine søgninger har resulteret i 2 forskellige faktorer som muligvis virker sammen. Dels som anført fosformangel som følge af svag rodudvikling og for fugtig jord. Og dels en følge af dårlig bestøvning og for få udviklede kerner. Det sidste kan også medføre at planten bliver ved med at ansætte uudviklede kolber, som en del af mine majs også har kastet sig ud i.
Hilsen Peter

12 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. august 2011 kl. 12.23

Hej.

Jeg synes, det kunne være interessant at høre lidt om, hvordan I med de rødfarvede majs har dyrket jeres jord hidtil.

Er der dyrkes økologisk, og i hvor mangr år?

Hvad er der tilført af gødning?

Hvis teorien om fosformangel er rigtig, er det så de første tegn på, at jord ikke kan drives økologisk, stort eller småt, uden at skele til at der tilbageføres næringsstoffer, på den ene eller anden måde, til erstatning for det der fjernes, hvis det skal være bæredygtigt, og jorden ikke udpines?

Mvh. Hans

13 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 9. august 2011 kl. 12.40

Hej Hans

Det er ikke manglende tilførsel af næringsstoffer der er problemet. Jorden har været dyrket økologisk i 25 år med jævnlig tilførsel af kompost lavet af planterester og hønsemøg. Med andre ord indeholder jorden rigelig med fosfor - det er planternes optag der på en eller anden måde har været problemet. Og så kan det være at netop den sort jeg har dyrket er særlig følsom.

Hilsen Peter

14 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. august 2011 kl. 13.03

Hej Peter.

Det er ikke noget særlig godt majsår i år. Det har været for koldt, så det kan godt have sin påvirkning.

Jeg har 1ha "forsjovmajs", og de stod længe og skrantede og så sølle ud i maj-juni kulden. Majs danner ikke grønkorn før temperaturen er 15gr. Derfor ser man ofte majsmarker der er gule indtil der kommer noget varme. For tidlig såning og forkultivering er ikke altid en fordel.

Rødfarvningen kan være en kombination af flere ting, men nu er næringstofballancer en af mine kæpheste. Så derfor ovenstående ;-).

Mvh. Hans

15 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 9. august 2011 kl. 19.45

Grunden til at majs er små iår er pga vejret...

Majs skal have masser af sol og varme! Får vi en kold og våd sommer som vi har haft iår, ja så bliver planterne ikke så store.

Vi har mange majsmarker i vores område, de plejer at være mellem 230 og 260cm høje. Iår er de kun 180cm.

Derfor er majsen ikke så store.

16 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. august 2011 kl. 22.50

Hej alle

Jeg har spurgt vores ekspert Sten Porse om de røde majsplanter. Han har denne kommentar til det:

Det forekommer mig oplagt, at der er tale om fosformangel, altså i planterne - ikke nødvendigvis i jorden. Når der findes svagtvoksende sorter med det samme udseende, kunne begge dele skyldes, at rodnettet er svagt udviklet hos disse sorter.
Og når misfarvningen optræder på steder, hvor fosforindholdet burde være i top, så må det skyldes en kombination af køligt og fugtigt vejr med lidt for høje pH-værdier. Normalt vil det sidste opstå efter en kalkning af jorden, men det kan også tænkes - og her spekulerer jeg bare - at kulde og vandfyldte porer har hæmmet omsætningen i jorden, sådan at den normale dannelse af huminsyrer er udeblevet. Det ville give samme billede som en kalkning.

Så altså: fosformangel, ja, men om årsagen?

17 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. august 2011 kl. 23.22

Hej.

Dem der dyrker majs til foderbrug, går mere og mere over til at placere fosforholdig gødning umiddelbart under frøene i rækken samtidig med såning, idet førsøg har vist, at majs har brug for let tilgængeligt fosfor i det tidlige vækststadium, indtil de selv kan søge længere væk efter næringsstoffer.

Om det kolde vejr i foråret så har hemmet dem så meget så de er kommet i underforsyning, kan være et af de små slag, man får, når man har med vejrlig at gøre.

Majs har en sjælden evne til at "eksplodere", når varmen kommer. Mine stod og skrantede en hel måned og var ikke mere end 15 cm høje. Så kom varmen, og nu er de 2-2 1/2 m høje med 2-3 kolber på hver plante.

Mvh. Hans

18 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 10. august 2011 kl. 1.20

Hej.

Jeg kan ikke komme væk fra den tanke, at det der skrives om i denne tråd, er de første spæde tegn på, at nogen har suget så meget på jordens fosforpulje, at der opstår mangelsymtomer, hvis der bare kommer lidt modgang i form af vejrliget.

Da jeg lærte jorddyrkning for mange år siden, blev der gjort meget ud af, at vi lærte de forskellige mangelsymtomer at kende. Siden har den meget større brug af handelsgødning og gylle gjort, at tankerne om, at der kan opstå mangel på visse ting, trængt i baggrunden.

Bør man allerede nu være mere opmærksom på, at de næringsstoffer, som føres væk, skal erstattes fuldt ud, hvis det skal være en bæredygtig jorddyrkning?

Under hvilken form det skal ske, vil jeg ikke blande mig i.
Planterne er ligeglade, bare de får en afballanceret kost.

Mvh. Hans

19 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. august 2011 kl. 9.49

Hej Hans

Når vi dyrker vore køkkenhaver økologisk gøder vi faktisk jorden, ellers dyrker man kun i ganske få, hvis man vil have store flotte planter. De fleste bruger en form for animalsk gødning, enten dyremøg eller som tørret dyregødning eller tørret lupingødning. Suppleret med kompost fra egen have, og desuden dyrker de flest grøngødningsplanter.

Jeg har dyrket økologisk siden 1978 og ser normalt ikke tegn på mangelsymptomer, men du har ret i, at det er vigtigt at overveje det, når planterne ser anderledes ud, end de plejer.

Mine majs er i øvrigt også over 2 m høje og med to store majskolber pr. plante på trods af at der er drueagurker og græskar som underplantning i mine to majsbede.

Med venlig hilsen
Karna

20 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. august 2011 kl. 14.42

Hej Hans
I foråret fik jeg lavet en professionel jordanalyse (hos Steins) fra urtehaven, som siden 1995 kun har fået tilført økologisk gødning "Farmergødning" samt varmkompost og almindelig sigtet kompost.

I omtalen af tallene står der: Fosfortallet angiver jordens indhold af plantetilgængeligt fosfor og kan variere fra ca. 1 til over 10 afhængig af jordtype og planteart. Fosfortallet bør ligge mellem 2 og 4. Ved værdier over 5 frarådes gødskning med fosforholdige gødninger p.g. af fare for udvaskning.

Fosfor kan altså vaskes ud af jorden ved megen regn, og jeg tror, det er det, der er sket for de røde majs. - Mit fosfortal lå på 8,7, altså meget højt, og derfor kan det ikke være økologisk dyrkning, der dræner jorden for fosfor. - Jeg har i år p.g af det høje tal gødet mest med Lupingødning og brændnældevand og kulsukkervand og fået flotte, store savoykål.
Hilsen Clara

21 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 10. august 2011 kl. 15.21

Hej Clara.

Jeg har INTET mod økologisk dyrkning. Hvis nogen skulle have fået den opfattelse, har jeg måske udtrykt mig forkert.

Der var nok mange flere, der, som du, skulle få taget en jordprøve som viste hvor man er henne.

Det har altid heddet, at på de gode lermuldede jorder på øerne og i Østjylland vasker fosfor ikke ud. Målinger de senere år har vist, at der på sandjord med stort husdyrtryk er begyndt en udvaskning af fosfor, som er uheldig.

Mit ærinde er, at hvis nogen tror, økologer eller konventionelle, at man kan tage næringstoffer fra jorden uden at tilbageføre tilsvarende mængde, kommer straffen på et tidspunkt i form af udpining af jorden.

Hvordan denne tilbageførsel skal ske, overlader jeg til den enkelte at tage stilling til.

Mvh. Hans

22 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Regin Sørensen, 10. august 2011 kl. 16.27

vil lige sige at jeg har to forskellige farver i samme rækker og det skyldes at jeg har to forskellige frøposer, nemlig søde majs og gourmet majs, så jeg er 100 % sikker på at det ikke skyldes jord der mangler noget for så skulle min mangle i pletter....

mine den ene slags ser nøjagtig ligesådan ud som den på billedet og den anden sort er grøn...

23 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2011 kl. 19.36

Må man spørge om der står Weibulls på frøposen?

Jeg har også røde, små, mærkelige planter. På posen står der:

Zea mays, spring sun F1 NO: 8737

Heldigvis har jeg en pose i overskud som gemmes til næste år, hvor den skal sås med en anden sukkermajs, som majs-hovedafgrøde :-)

Jeg har en grum mistanke til frøene.....møgvejr eller ej ;-D

24 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonni Jakobsen, 10. august 2011 kl. 20.00

På mine frøposer står der sukkermajs NO. 1753 Lumidor F1/Zea mays. Posen er gul.

Bagpå posen står der Econova Garden Ab og henvisning til hjemmesiden www.weibulls.com. Så det kunne jo nemt være den samme slags frø i forskellige poser.

Har også en stor mistanke til frøene, da jeg aldrig har haft dette problem med sukkermajs før.

25 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 10. august 2011 kl. 22.41

Og mine røde majs er Lumidor også fra Weibulls. Det kunne ligne en sammenhæng, men jeg kan ikke gennemskue hvordan selve frøene skulle være årsagen til miseren.

26 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. august 2011 kl. 23.02

Så måtte jeg ned i pulterrummet og finde mine majsfrø frem: Lumidor F1, Zea mays, NO 8719, købt i foråret, bruges før 30/9-2013. (sukkermajs)

For jeg har også majs i haven, men begik den dumhed at så dem ude mellem løg 10. maj, hvor jorden kun var 11-12 grader (ikke plads til mere i vindueskarmen). Så de kom først i gang, da løg var taget op og der kom varme og er nu kun ca. 1 meter høje, uden ansats til blomst, men kraftige og GRØNNE. Dog var der en, som måtte have en støttepind...

De bliver nok ikke til noget, har da også kun fået en smule kompost. Men man ved aldrig; jeg så i min havekalender, at i 1999 høstede jeg den første majs 9. oktober, mens jeg i 2001 høstede den sidste 19. september.

27 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Hansen, 13. august 2011 kl. 18.11

Køber altid ekstra søde sukkermajs og forspirer dem i drivhuset i to kompostsække. I år havde jeg en pose majsfrø fra sidste år som blev brugt til den ene kompostsæk og købte majsfrø til den anden kompostsæk. Og ja, halvdelen af mine majs er de her "røde majsplanter" som jeg ikke får meget glæde af men har brugt en masse tid på. Har fået noget andet end det der stod på posen hvad jeg tilsyneladende ikke er ene om.
Eller kan de "røde majsplanter" beskrives som værende ekstra søde sukkermajs ?

28 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2011 kl. 22.22

Er det så heldigt at du har posen med leverandør og sortsnavn på de røde?

29 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. august 2011 kl. 12.57

Hej.

Nu kom jeg et sted hen, hvor mine majs også er røde.

Det er jægermajs, som er sået flere forskellige steder, og under meget forskellige forhold.

For mig at se er det jordbundsforhold der spiller ind. Dem på billedet står på kanten af noget vand. Der er alt fra misvækst, over røde til ganske normale grønne, når det er oppe på lidt højere jord.

Her er det højest sansynligt vand, der er årsagen, måske med lidt salt, da der der kan gå lidt saltvand ind om vinteren. Gødning skulle de ikke mangle.

Sortsforskelle tror jeg ikke mere på.

Mvh Hans

30 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. august 2011 kl. 13.53

Hej Hans
Hvis man sammenligner dit foto og din beskrivelse med, hvad Sten Porse (kommentar nr. 16) skriver om, at "vandfyldte porer har hæmmet omsætningen i jorden", så kunne det vel godt hænge sammen...
Hilsen Clara

31 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. august 2011 kl. 14.15

Hej Clara.

Det hænger meget fint sammen.

Det kan rigtig ses, når alle former ses indenfor nogle få meter. De er sået på 70cm rækkeafstand, og der er 4m ud til vandet til højre i billedet.

Et billede mere på lidt længere afstand, hvor det ses lidt bedre.

Mvh. Hans

32 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. august 2011 kl. 15.44

Jeg vil lige komme med en kommentar.
Jeg købte to forskellige F1 sorter og det er helt tydeligt at den ene af dem er røde ( eller en del af dem ).
JEG tror at der er sket et lille uheld i forbindelse med F1 krydsningen som så er blevet til den " røde " sort da den aldrig vil bære majs der er noget værd.
Planterne er ca. halvt så store som de andre og kolberne meget små.
Husker for år tilbage hvor en F1 agurk ( temmelig dyr ca. 6 kr. per frø ) viste sig at være en underlødig udgave der nærmest mindede om en asie.

33 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. august 2011 kl. 16.14

Jeg føler præcist det samme - har gemt en pose til næste år, så vi kan se om en varmere og mere tør (forhåbentligt) sommer vil ændre billedet. Jeg tror det ikke, voksepladsen er veldrænet og velgødet.

Det ville være sjovt om flere ville/ kunne lave den test.

PS

Har nogle her gode erfaringer med en sukkermajs, som _ikke_ er F1?

34 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 14. august 2011 kl. 17.01

Jeg har et bed med Golden Bantam som ikke er en hybrid. De blev udplantet 1.7. og står smukt grønne som majs skal se ud. De plejer at lykkes rimelig godt, blot ikke helt så sikre som Lumidor (der er blevet rød) normal er.

35 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. august 2011 kl. 17.31

Øv, Peters kommentar tikkede ind, så jeg opdaterede, og så røg det, jeg lige sad og skrev...på den igen..

Det er vel ikke utænkeligt, at både regnvåd jord og en dårlig krydsning af et bestemt parti F1 frø, kan have spillet sammen ? Siden ingen har skrevet om røde majs i f. eks. den våde sommer 2007. - Kan dem med Lumidor F1 frø fortælle, hvornår de er købt el. sidste salgsdato ? Mine beskrev jeg i kommentar nr. 26, det er også Weibulls.

En af mine majs har nu startet en blomst, de er stadig grønne og kraftige, har ikke gullige blade som dem, Hans viser på foto. Haven ligger højt, dertil opdæmmet højbed, men skygge et par middagstimer.

36 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 14. august 2011 kl. 17.38

Hej Clara

Mine Lumidor er også Weibulls, købt 2010, bruges før 30-09-13 tror jeg det var.
Hilsen Peter

37 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. august 2011 kl. 17.46

Hej Peter
Det er jo samme "sidste salgsdato" som mine, der først blev købt i foråret 2011. Jeg aner ikke, hvad det NO-nr., der står på dem, betyder. Men på mine står der NO 8719. Mon det er fra samme parti F1 frø som dine ?
Hilsen Clara

38 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 14. august 2011 kl. 18.40

Hej Clara
Samme nummer står på mine.

39 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. august 2011 kl. 19.11

Hej.

Hvis det er samme system med havefrø som det er med såsæd i landbruget, så er der partigodkendelsesnumre, så der altid kan findes tilbage til bestemte partier i tilfælde af erstatning.

Det er plantedirektoratet, der skal godkende vores udsæd.

Mvh. Hans

40 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. august 2011 kl. 20.45

Hej Peter
Nå, der kom lige en "Cremet karry-kålsuppe" af Nanna Simonsen ind over - god ! - skal jo have brugt mine savoykål.

Hvis vi har frø fra samme parti med samme nr. og dine majs er røde og mine er grønne, så kan det da vist ikke være frøene, der er noget galt med....
Hilsen Clara

41 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. august 2011 kl. 23.08

Nu vover jeg pelsen: Har studeret det link, som Karna gav msucares.com/crops/corn/corn_stunted.html - allerede i kommentar nr. 9.

Det drejer sig godt nok om majs i Missisippi, og især majs plantet efter ris. Men der står, at manglen på fosfor i så tilfælde oftest sker, fordi manglen på oversvømmelse (formentlig efter en i forvejen våd jord efter ris) ændrer opløselige jernfosfater til utilgængelige jernsulfater. (de vandfyldte porer, Sten Porse nævner).

Det får mig til at tænke på det voldsomme skybrud, der var i Københavnsområdet, og hvor vi vist fik en pæn tør periode bagefter. - Mon dem, der har røde majs fortrinsvis bor i områder, der var ramt af dette skybrud ? Og startede majsene med at blive røde derefter ?

42 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. august 2011 kl. 23.11

Undskyld, der skal stå fosfater begge steder (ikke sulfat)

43 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Odgaard, 15. august 2011 kl. 9.28

Hej

Grønne og røde majs i samme række.Det tyder da ikke på næringsmangel.
Sået med ca. 14 dages mellemrum, de røde sidst
Posen med de grønne frø findes ikke, men det er også en sukkermajs. De røde er Weibulls no. 8719, købt i år.
Hilsen Niels

44 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 15. august 2011 kl. 9.43

Weibulls Lumidor no 8719 synes at være blevet røde hos mange i år. Selv om jorden ikke nødvendigvis mangler fosfat, kunne man forestille sig at den er særlig følsom over for forhold der forhindrer optagelsen.

45 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Grau, 15. august 2011 kl. 15.09

Hej

Har et lille bed med sukkermajs (ca 1.5x3m) Majsplanterne er kæmpe store men har ikke givet nogen majs og det ser ikke ud til at de giver noget særligt. Kun en plante har tre røde blade og ellers er kolbernes "fimrehår" røde på nogle af planterne (ikke brune som når de er modne).
frøene er gourmet sukkermajs fra Weibull no8737.
Jeg bor på amager hvor vi har fået MEGET regn.

Håber det kan bruges i debatten

hilsen anette

46 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. august 2011 kl. 17.25

Til nu er der kun nævnt "jægermajs" og forskellige NO-numre (parti-numre formentlig) af Lumidor, som har givet røde majs. Det tyder da på, at Lumidor er en sort, der som Peter (kommentar nr. 44) formentlig korrekt konkluderer, er særlig følsom overfor forhold, der forhindrer optagelsen af fosfat.

Måske især, hvis der falder store mænger regn på et tidligt tidspunkt i plantens liv, hvor den endnu ikke har nået at danne kraftige rødder. Og måske i en jordbund, der holder godt på vandet. - Peter har jo en anden sort majs Golden Bantam, udplantet 1. juli (lige før det store skybrud i Kbh/Sjælland), som stadig står grøn (kommentar nr. 34), mens Lumidor er blevet rød. - Så skulle man måske opfordre Weibulls til at finde en anden sort...

47 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Hansen, 15. august 2011 kl. 17.30

En fortsættelse af indlæg nr. 27 og et svar til Tom, indlæg 28. Til Tom: Har desværre ikke gemt frøposerne men jeg gemmer mine kvitteringer og der kan jeg se at mine majsfrø fra i år(ekstra søde majs) er købt hos Bauhaus.
Har indsat et billede hvor de 3 rækker til højre er fra frøene købt i år og de to rækker til venstre er fra frø købt sidste år. De to rækker til venstre giver store majskolber med grønne blade og de tre rækker til højre giver majskolber der er små og med røde blade.

48 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. august 2011 kl. 17.52

Er der nogen, der har spurgt Weibull?
De burde være interesseret i at få tilbagemeldinger, hvis der har været problemer med deres udsæd, og da der er nogen der har numrene, burde det ikke være noget problem for dem at finde tilbage til de krydsninger der er brugt, så det kan undgås at historien gentager sig næste år.
Hvis de gider ;-).

Det kunne også være interessant om de havde en forklaring på fænomenet.

Mvh. Hans

49 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. august 2011 kl. 18.19

Weibulls´s mail-ads. er mailto:geert.lodberg@weibullshorto.dk

Indtil nu er parti-nr. NO 8737, NO 1753, No 8719 registreret som givende røde majs på denne tråd.

Hvem vil kontakte Weibulls ? Sig til, så vi ikke alle gør det !

Og Hans, hvad er jægermajs, ved du det ? De blev jo også røde.

50 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2011 kl. 18.29

Billedet overbeviser mig - det er noget F1 avl som er smuttet ;-)

F1 er jo på mange måder noget skidt, så det blev anledningen for mig til at droppe F1 helt....

Jeg prøver nok Golden Bantam eller lignende frøægte næste år + en overskudspose med "røde" for at styre min nysgerrighed m.h.t. indvirken på sorten fra nedbørsmængde og temperatur.

Så derfor skal jeg nok ikke lige prøve med egen frøavl det år :-)

51 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. august 2011 kl. 19.53

Hej Clara.

Jægermajs køber vi i 15 kg poser til en rimelig pris. Der kan være flere forskellige sorter blandet sammen, hvis der har været nogle restpartier. Spireevnen er selvfølgelig i orden. De får så lov at stå, til der er nogen som gider æde dem hen over vinteren. Derfor kalder jeg dem "forsjovmajs".

I forbindelse med denne tråd synes jeg, at den rødfarvning, jeg ser, må være vækstvilkårene, der spiller ind.

Mvh. Hans

52 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 15. august 2011 kl. 22.36

Jeg synes det er morsomt, at vækstvilkårene stadig bliver diskuteret selv om flere har vist billeder af majs af forskellige typer dyrket samme sted, hvor kun den ene har de karakteristika der omtales som " røde majs "-der kan således ikke være tale om at vækstbetingelserne spiller ind.
Der må helt klart være tale om en speciel type majs og alt tyder på at det er Weibulls F1 hybrid der ikke helt lever op til forventningerne.
Jeg ser frem til at høste nogle af dem hvis de ellers bliver høstklare i det vejr vi har for tiden!
De var så vidt jeg husker ellers dyre nok og jeg overvejer igen at gå tilbage til ikke F1 hybrider, som onde tunger siger kun er opfundet for at man ikke selv skal høste sine egne frø....måske en lidt firkantet opfattelse da mange gode ting kan opstå i F1 hybrider..
Min bedste tomat i år er en ikke F1 hybrid jeg har fået af en ven for et par år siden-den minder om Sweet 100, men revner ikke og får ikke så let skimmel.
Jeg har taget frø af den!
Frøene opbevares i papirspose efter at de er tørret og kan holde sig i flere år.
Mange flere år hvis de opbevares køligt som f.eks. køleskab eller fryser-faktisk kan man lave sin helt egen genbank på den måde.
Jeg har i år sået frø der kom op efter 13 år i køleskab.

53 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Norris, 17. august 2011 kl. 9.19

Jeg har for et par dage siden skrevet til Weibulls, beskrevet problemet, medsendt et link til dette tråd, og spurgt om de har en ide om hvad det handler om.

54 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 25. august 2011 kl. 12.59

Nu vil jeg også melde mig på banen med røde majs. Jeg har to majs Double standard (mine egne frø efter nogle købt for mange år siden) og så sukkermajs købt i panik i enten Netto eller Brugsen, da frosten tog de andre i foråret.
Begge sorter er lidt mere "rødspættede" udenpå end de plejer at være. Men hvor Double standard er helt normale indeni, bliver de andre rødere og rødere, når man piller bladene af. Indtil jeg når ind til rødsprængte kerner i det indre.

PS. Jeg har også høns

55 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Hansen, 26. august 2011 kl. 19.55

Har tidligere skrevet indlæg nr. 27 og 47 og troede ikke at der var mere at fortælle lige indtil vi begyndte at spise de "normale" majs. Det ser nemlig ud til at de "normale" majs også er blevet bestøvet af de røde majs så at omkring halvdelen af kernerne har fået et glasagtigt skær med en gummiagtig konsistens der svarer til konsistensen i de røde majs.
Har her tænkt på jer der til næste år sammen med nye frø også vil så dem fra i år. Hvis min formodning er rigtig bør der være godt med afstand imellem de to sorter.

56 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. august 2011 kl. 21.59

Måske et dumt spørgsmål, og jeg burde måske vide bedre.

Har kernesætningen og farven på de enkelte kerner noget at gøre med hvilket majspollen der har bestøvet det i år?

Er det ikke først næste år at gensplejsningen kommer til udtryk?

Mvh Hans

Nyt svar til emnet »Røde majsplanter -Hvorfor?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Røde majsplanter -Hvorfor?!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider