Forum

Gule og røde løg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Poulsen, 20. juli 2011 kl. 17.17

Hej.
Jeg er ny udi køkkenhaven og har brug for et råd, vedr. dyrkning af gule og røde løg. Jeg synes der er mere toppe på mine løgplanter end der ser ud til at ske under jorden med mine løg, skal jeg klippe de lange toppe af, så der er mere kraft til at udvikle selve løgene!!! Håber at der er nogen der har et kvalificeret råd til mig omkring dette!! Mvh Hanne Poulsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. juli 2011 kl. 17.39

Hvordan skulle der komme fart på cyklen når du piller pedalerne af? Løgtoppene er jo løgplantens "blade" og "kraftværk" og her dannes mange af de stoffer, som bliver til et løg.

Du skal bare have tålmodighed og pludselig kan du se løgene dannes - spis evt. lidt af toppene imens du venter, løgtoppe smager som løg...

Høst løgene når de har den størrelse, som du ønsker og tør dem hurtigst muligt på et luftigt sted beskyttet mod regn. Tørring af større mængder løg er faktisk det eneste problem ved løg og noget af det jeg mangler at finde en sikker og nem metode til.....

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 20. juli 2011 kl. 18.46

Hej Hanne.
Toppe af løg skal nu ej klippes af. Det er i denne del af planten, at jo da fotosyntesen sker, og det er nu ganske nødventigt, om man ønsker plantens overlevelse.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. juli 2011 kl. 23.02

Hej Hanne det er dejligt med mange fine løg fra egen have, men de kræver meget kvælstof, for ar blive rigtig store, så en god gang komøg vil hjælpe meget, men de fleste naturgødninger findes også i pilleform.
Ang. tørring bruger jeg min trailer, åbner for- og bagsmækken, lægger løgene i bunden og lægger en pressenning over, så der er åben i begge ender, og der tørrer løgene godt, indtil de fyldes i nylonstrømper og hænges under tagudhænget, mod nord (løg tåler streng frost). Hilsen Henry G.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 21. juli 2011 kl. 0.09

Hej Hanne.

Når du skriver "under jorden" kan jeg ikke lade være med at tænke på, om du mon har sat dine løg alt for dybt...Det kan være derfor de ikke er så store.

MVH
KarinP

Nyt svar til emnet »Gule og røde løg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gule og røde løg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider