Skrevet af: Nina Marijnissen, 24. juli 2011 kl. 17.56
jeg elsker kryderurter og bruger dem ofte i min mad, og derfor vil jeg gerne plante selv på min altan, men hvordan sørger jeg for at de kommer igen??
Skrevet af: Lone Brems, 25. juli 2011 kl. 7.47
Hej Nina Marijnissen
Nogen er lettere end andre at få til at gro flere vækstsæsoner: Laurbær, merian, løvstikke, citronmelisse, mynte, salvie og timian for eksempel.
Andre har en vækstsæson og en frøsæson - det gælder persille, basilikum
Nogen er lidt midt imellem - purløg er en af dem, som kan overleve, hvis den ikke får mulighed for at blomstre og sætte frø.
De vigtigste forhold, du har indflydelse på - ud over valget af urter - er:
Rigelig krukke- eller kummestørrelse og en god jordblanding med en lille håndfuld kalk, 1 del sand, 2 dele havemuld og 1 del halvomsat kompost.
Beskyttelse mod at jordklumpen i potten fryser om vinteren. Beskyttelse mod vind-udtørring af de overjordiske dele.
Træk krukkerne eller kummerne ind mod husmuren i november, pak dem lidt ind i sække, halmmåtter eller lyngmåtter. Eventuelt kan de isoleres nedefra med nogle stykker flamingo eller papkasser. Planternes overjordiske dele kan klippes ned (nogle skal ikke klippes helt ned - det er de træagtige som timian og laurbær) og beskyttes derefter mod vind og barfrost med halmmåtter.
Det er vigtigt, at planterne ikke lukkes helt inde - og at undgå tæt dækmateriale som for eksempel plastik. Planterne har brug for luft omkring sig for at mindske risikoen for svampeangreb.
Omplantning i marts / april er vigtig for de fleste krukkeplanter - ved den lejlighed fjernes udgåede rødder.
Jeg håber, du får held med dine planter - det er herligt at kunne hente lidt grønt til køkkenet :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Viola Nielsen, 3. august 2011 kl. 17.55
Jeg plantede et græskarfrø,der er blomster i,men ikke græskar,kommer de mon senere????
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. august 2011 kl. 19.16
Hej Viola -
når dit spørgsmål ikke vedrører emnet i tråden, bør du oprette en ny tråd, og denne handler jo om krydderier...
- men et kort svar: der kommer flest hanblomster i starten, hunblomsterne er lidt senere på den.
Prøv at bruge søgefunktionen oppe til højre - så får du nogle mere grundige forklaringer...
mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Krydderurter