Forum

Opstammede solbær og ribs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge-Lise Lindholst, 24. juli 2011 kl. 20.08

Jeg skal til at købe nye bærbuske. de skal fungere som prydplanter, men må også gerne give et godt udbytte. Hvilke skal jeg vælge.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2011 kl. 22.22

Som du selv skriver - solbær og ribs, men også stikkelsbær kan fås opstammede.

Ribs kan du jo få i hvid også, så du kan have forskellige bær...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. juli 2011 kl. 15.04

Hej Inge-Lise
Normalt skal du være opmærksom på at de fleste af disse planter er podede, men ribs og solbær kan du selv lave ved at sætte en "pind i jorden", pille alle skud, bortset fra det øverste af - og så sørge for at der kun kommer en stamme fremover - det tager 2-3 år før du har en plante der får sidegrene i den rigtige højde, men er et spændende projekt at gå i gang med.
Solbær Titania giver et rigtig stort udbytte, stikkelsbær Tatjana og Larell er også rigtig gode og begge stort set uden torne.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juli 2011 kl. 16.16

Hej Boi -

det skal jeg da også have leget lidt med - kunne godt bruge et par opstammede solbær...

Jeg kunne ikke lige komme på flere frugtbuske, der kunne opstammes - har du flere idéer?

Hvis man kun vil have lidt frisk frugt i sæsonen, er det jo en genial løsning - og der kan dyrkes krydderier under dem... Praktisk, når man har en lille have og vil have det hele!

mvh
Anja

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. juli 2011 kl. 18.09

Hej Anja
Helt enig - og ofte kaldes disse planter for "pensionistplanter" fordi man kan sidde i en stol og plukke, for den sags skyld har jeg leveret nogle til et plejehjem, for de der sad i kørestol skulle også have muligheden for at være med til plukningen.
Der er ikke så mange frugtbuske, der er mere velegnede for den form for højtsiddende frugter - men Aronia kan også podes på f.eks. røn i en meters højde selvom den mest egner sig til at blande i "blandet rød saft".
Derimod er alle i "Ribes" familien velegnede og den bedste grundstamme er en ribes med gule, velduftende blomster også kaldet guldribs. Den er ret nem at stiklingeformere - i f.eks. september eller marts/april - og så sørge for at lave lige enkeltstammede eksemplarer, der kan podes på, når de kommer op i omkring en meters højde.
Jeg er også stor tilhænger af at placere krydderurter under disse buske, og så er det næsten ligesom "kinderæg" - vi får flere afgrøder på mindre plads.

Nyt svar til emnet »Opstammede solbær og ribs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opstammede solbær og ribs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider